tisdag, augusti 11, 2009

Jessika Gedins Mama-krönika

Jag läser och prenumerarerar sedan många år på tidningen Mama. Faktiskt en jäkligt bra "föräldrartidning", det står liksom inte bara om kolik och trotsåldrar som det gör i i tex Vi Föräldrar. Jessica Gedin är en relativt ny krönikör på tidningen. Hennes krönika i förra numret var så himl fin! En liten tår trillade ner på kinden när jag läste den sittandes i brorsan däcks-stol på deras altan i Enköping. Tänker inte skriva några fler platityder, ett litet utdrag kommer här:

"Till min älskade dotter, än så länge har du mössa när jag säger det är kallt och du trär din varma lilla hand i min när vi ska gå över gatan. [...]

Om jag kunde skulle jag skydda dig från allt ont, vara din mamma, ditt penicillin, din livvakt, din konsult, din goda fe, din bästa vän, den som alltid lyssnar, den som alltid finns där. Men redan nu har det börjat, längtan, kärleken, livet, det där obegripligt orättvisa och hjärtskärande: Flickor kan inte leka tre, snorungar som knuffas i rutschkanan, getingstick på stranden, vatten i ögonen, önskningar som inte går i uppfyllelse, blåmärken, besvikelser och brustna hjärtan. [...]

Men, du, älskling, jag kommer alltid att vara din mamma. Jag kommer alltid att älska dig. Vem du än är, hur du än blir, vad du än gör. För jag har hållit din varma hand vid övergångsställena. Jag har blåst på dina skrubbsår och flätat ditt hår i tusen flätor. Jag har tröstat dig och jag har hittat på olika röster till alla dina gosedjur och jag har bevarat alla dina hemligheter, till och med dem du inte vet att jag känner till. Det enda jag vill är att du blir lycklig. Att du aktar dig för eld och djupa vatten. Och att du aldrig springer bort från mig i den mörka natten. Jag älskar dig mest i hela världen.

Puss. Mamma.

(Ur Mama nr 8 augusti 2009)

1 kommentar:

  1. Lånade den vackra text o la på min blogg:-)
    Hoppas det var okej o att du inte blir "skogs tokig" nu:-)

    Trevlig kväll.
    Go natt, Jenny

    SvaraRadera