måndag, augusti 17, 2009

Det blev lite plommon ändå!

Nu har vi plockat plommon igen. De mognar lite allt efter som ju. Men det är inga enorma mängder i år.

Tuva är stolt som en tupp, hon lyckades klättra upp i trädet via ett bord! Freja kan ju utan hjälpmedel så att säga. Men det började med att hon tog en stol till hjälp när hon var i Tuvas ålder.

Nu skulle Freja visa Tuva hur man tog sig upp med en stol men det klarade inte lill-Tuvan (hon är kortare än Freja i samma ålder). Men då tog Tuva saken i egna händer "med ett bord kan jag nog mamma!" och flyttade fram plast-utebordet till trädet. Och jo då, det kunde hon. På det stora hela blev det lyckat, Freja fick ändå vara stor och visa henne hur man gör, och samtidigt glänsa lite och klättra högt högt upp (hua!) och plocka ner plommon.

Nu festar vi på plommon. Jag vågar mig på att par stycken, jag tål ju ej stenfrukter (äpplen, plommon, persika mm) men några plommon så här brukar gå bra. Äpplen går däremot inte alls längre.

Jag skickade mms till Magnus på jobbet med bild på klättrande barn i träd och han frågade om det blev några plommon kvar till honom. Jag svarade att då får jag nog lägga undan till honom för de har en strykande åtgång! Jag fick svar tillbaka att jag skulle lägga undan en fem sex stycken. Det är gjort.

Må väl! Imogon väntar fritids och dagis för barnen. Tror de tycker det ska bli skönt. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar