onsdag, augusti 26, 2009

Äntligen har Tuva åldern inne för gympan!!!


Det var en lycklig Tuva jag hämtade på dagis. "Ska vi hem och hämta gympakläderna nu?". Det var ju bara det att det var tre timmar kvar innan hennes gympa började! ;-)

Hon har väntat på att ha åldern inne för gympa. Hon har ju under två terminer (och även dessförinnan, men det minns hon väl inte riktigt) tittat på Freja när hon har gympat. Hon har slagit små egna kullerbyttor i kanten på gympasalen, till allas stora förtjusning. ;-)

Magnus och mitt logistikprojekt taxi AB funkade kanon - i dag i alla fall! Ha ha, det gäller att tänka för att få ihop det! Frejas gympa börjar 17.15 i grannsamhället, Tuvas gympa börjar 18.00 nere på skolan här i byn. Alltså måste Magnus vara hemma senast 16.45 på onsdagar för att en av oss ska kunna ta Freja till sin gympa, och den andra ta Tuva till sin! Ja, varannan gång slipper vi skjutsa Freja för vi kör varannan gång med en kompis. Det är smidigt att kunna hjälpa varandra på det sättet. Kruxet blir väl om (när) Magnus är ute på jobbresa, men det lööser sig! Mamman jag samkör med sa att det löser vi när det inträffar. Vi har ju mor- och farföräldrar att ta till också. :-)

Tuva var så glad när hon kom hem från gympan. Hon berättade att de hade fått vara djur och att på slutet var det lugn musik och då gick fröknarna och kände på deras fötter! (De känner ju att de typ är avslappnade.) Man kan ju tänka ibland att Freja inte är intresserad av Tuva överhuvudtaget, men hon flög på ytterdörren för att öppna och höra hur det hade gått för Tuva första gången på gympan. :-)

Vi har nu bestämt oss för att skänka Frejas fina leksakspis med tillhörande vask och bänk, hon fick i tvåårsspesent av oss till Tuvas dagis. Magnus har tillverkat den med blod, svett och kärlek. Tyvärr är Freja ingen docktjej och har inte lekt överdrivet mycket med den. Den tar dock för stor plats i källaren, vi kan inte spara den till exempelvis barnbarnen.

Visst, jag är inte som mina föräldrar som har slängt eller gjort sig av med ALLT sedan jag var liten, men denna spis (med bänkskiva och vask) är tyvärr för stor att spara. Men jag sparar andra minnessaker, ex Fischer Price bondgården Freja fick när hon fyllde ett, många småbarnsböcker och en hel låda med blandade kläder som barnen haft fram till de var ca 1,5 år (men bara speciella kläder, det mesta har jag gett bort). Bla ett par urläckra bruna plyschbyxor som Tuva hade med ett turkos hjärta i baken från klädmärket Me and I, en randig helsöt Polarn och Pyret klänning som både Freja och Tuva har haft, och så klart deras första skor! :-)

Vi kände att det är bättre att spisen "leks färdigt med", så att säga, än att den samlar damm i vår källare. När den är färdigt-lekt med är det bara att de slänger den.

Dagis ska nog ha "köket" i leksatugan de har på gården. Blir bra tror jag! Bara hoppas att Tuva accepterar detta lilla infall från mamman. Hon ser ju köket varje dag på dagis... ;-) Men jag tror det går bra.

Ha det bra!
(På bilden, Tuva i den gympadräkt jag köpte till henne igår. Vi har ett antal sådana efter Freja men jag kände att en ny gympadräkt ska hon ha till SIN gympa!)

1 kommentar:

  1. SÖta balleirna dräkt, Emmie ha likdan fast i lila:-) Fick den av oss på sin 4 års dag då hon är en liten Ballerina säger hon själv*skrattar*
    Sett om ballerinor på Bompa tydligen:-)

    Trevlig dag.
    Kram// JO

    SvaraRadera