fredag, augusti 21, 2009

Alla kan behöva dra på smilbanden så där på morgonkvisten!

Jag går en mycket vacker väg från bussen till mitt jobb. Mitt i ett samhälle och nära en stor väg men där finns ett stort djur- och växtliv. Det betar tex får där nu på sommaren.

Jag gick där i mina egna tankar, kl var halv sju. Man möter endel folk både på cykel och gåendes. Plötsligt hörde jag två får som tävlade om vem som bräkte högst! De var för söta, den lilla började, och den stora svarade med att låta ännu högre!

Jag drog verkligen på smilbanden och de jag mötte gjorde det samma! :-) Man kan behöva le så där tidigt på morgonen, då får man en bra dag tror jag!

Det har annars varit en lugn dag på jobbet idag, fredag och allt. Vi har firat ett födelsedagsbarn med nybaktafrallor och varm choklad på morgonen och glass lite senare på förmiddagen.

Idag skulle Freja med kompisen Ellen hem från fritids så jag hade för ovenlighetens skull bara ett barn att hämta efter jobbet. Tuva blev så lycklig för hon fick cykla på sin egna lilla cykel hem idag. Magnus tog den i bilen i morse och ställde den på dagis. Min cykel fick stanna hemma idag, den fick värsta punkan i ons när vi cyklade hem från dagis/fritids...

Idag när jag gick från jobbet gick jag snabbt inom Jysk och Rusta för att se om det fanns något kul att eventuellt köpa. Ja, jag är väl liiite en shopoholic kanske... ;-)

Inne på Jysk (av alla ställen!) hittade jag två helläckra lampor! Det var rea på dem, 150 kr styck, men när jag kom fram till kassan kostade de bara 100 kr styck! :-) Jag är jättenöjd, men när vi satte ihop dem förstod jag liiite varför de var så billiga, det lääär ju bli ett jox att byta glödlampa i den... Ja ja, den dagen den sorgen! ;-) Jag har dem i vardagsrumsfönstren. Lite kul med nytt ibland, och i de fönsterna har jag inte bytt lampor sedan vi flyttade in för fem år sedan. (Ja, i dec har jag alltid julstjärnor på fot i de fönstern.)

Blä vad äckligt! Imorse när jag väntade på bussen stod en man (arbetsklädd, typ vägarbetare) och han bara släppte sig!!! Högt och ljudligt. Faktiskt inte trevligt! Visst, jag kan väl också "smygsläppa" mig men då oftast om jag tex går, inte när jag väntar på bussen och någon sitter bakom mig på hållplatsen!

Tuva tjatar och tjatar att hon vill ta av stödhjulen på sin cykel. Hon tror nog att det liksom bara är att sätta sig och cykla utan stödhjul! ;-) Hon blir säkert jättebesviken när hon inser att det inte är så!

Hon utbrast helt spontant idag när hon cyklade hem från dagis, "men varför har inte pappa tagit bort stödhjulen?". Som att det ju vore en självklarhet att han gjorde det och att hon då bara skulle kunna sätta sig och cykla! Vilket enormt självförtroende! Det är bra att ha! :-) Freja lärde sig cykla någon månad innan hon fyllde sex år. Får se om Tuva blir tidigare. Jag tippar på att hon kanske kommer att lära sig i vår/sommar (fyra och ett halvt år). Tror ju att ett småsyskon kan bli sporrad att lära sig tidigare, eftersom storasyskonet kan.

Slutligen vill jag tala om att Freja har en lös hörntand, höger "Draculatand". Det var jättelänge sedan hon tappade några tänder nu. Magnus och jag sa till varandra att hon har nog inte tappat en tand under hela "nollan". Hon tappade väldigt många tänder sista året på dagis nämligen. Nu måste vi verkligen bli nogrannare att använda flourtandkräm till Freja, det är ju hennes vuxentänder som kommer fram nu. Hon är inte överförtjust i flourtandkrämen. Vill gärna ha Bamse-barntandkrämen. ;-) Fast tänderna borstar vi i alla fall alltid på henne på kvällarna. Tandis Magnus Nilsson (heter samma som pappa och han tar barn så OTROLIGT BRA!) säger att kvällsborstningen är viktigast.

Hej svejs! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar