måndag, augusti 24, 2009

Första skoldagen avklarad!




Mina ögon svämmade över av "lycko-ömhetstårar" i morse när Freja kom ut från badrummet påklädd och med nyborstat hår, "mamma jag är klar nu". Lilla-stora skoltjejen, jag tycker det känns som för bara några år sedan jag kånkade och kånkade på liten söt bebis-Freja som skrek och skrek av kolikont. Jag var tvungen att förklara för Freja att jag inte var ledsen, utan glad för att hon skulle börja skolan, men att jag inte fattade att hon hade blivit så stor!

I Frejas klass kommer det att vara en fröken, fröken Lisbeth, och en fritidspedagog Annika, som Freja redan känner från fritids. Båda två verkar jättegoa på alla sätt och vis. :-)

Jag trodde Freja skulle vara blyg men hon räckte upp handen flera gånger och svarade på saker och berättade vad hon gjort i sommar. Mitt hjärta blev varmt då det första hon sa var "badat i havet hos farmor och farfar". Det känndes gött att det var det enkla "klassiska sommarlovsaktiga" hon sa först, inte Kolmården och Vildmarkshotellet eller Vimmerby. Efter lite allmän info och presentationer delades kritor, blyertspennor och "fin-färgläggningspennor" (såna "blyerts-färgpennor") ut. Dessa saker ska de vara rädda om, ska räcka i tre år! ;-)

Först uppgiften blev att rita vad de hade gjort i sommar. De fick lära sig att nu i ettan när de ska rita så ska de först använda byertspennan och rita det de nu ska rita, sedan ska de färglägga med kritorna, de små detaljerna ska man använda färgblyertspennorna till.

Freja fick genast idétorka och lite presetationsångest... ;-) Jag föreslog en massa saker men hon sa bara "jag kan inte rita det". Tillslut satt hon i alla fall ingång, det blev en jättefin bild av Freja och Tuva när de badar i poolen. :-)

Därefter blev det rast och då gick de allra flesta föräldrarna. Freja var helt överens med mig om att hon skulle klara sig utan mig resten av dagen. ;-)

Jag körde in till stan för att uträtta ärenden, och lockade med mig Helene, Frejas kompis Karolinas mamma, som sällskap. Vi började med en kopp kaffe och smörgås med "räk-gegga" på Lennarst Konditori. Därefter köpte jag lite höstkläder till barnen. Deras garderober behöver påfyllning. En kommande julklapp inhandlades även till Freja på BR Leksaker där de hade rea.

Vi var tillbaka till kl ett när barnen slutade. Då kom en stålande Freja emot mig och ville promt ha in mig i klassrummet för att visa mig sin bänk. De hade nu fått sin Läsebok som vi tog hem för att klä in (klä om, vad det nu heter). ;-)

Freja och jag passade då på att köra och köpa gympaskor till gympan när vi ändå hade mormor som barnvakt till Tuvan. Freja var glad och sprallig men ganska okoncentrerad. Jag har väl en viss förståelse för det, efter allt hon varit med om i skolan. Det blev i alla fall två par gympaskor inhandlade.

Nu väntar sängen, det har varit en händelserik dag även för mamman!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar