tisdag, september 08, 2009

Den fasta punkten rycks sakta bort...

Är i en lite jobbig, men för vikarier, vanlig sits. Mitt vik på den förskola jag nu jobbar på tar slut den 2 okt... Jag ska börja på mitt nya jobb den 5 okt.

Det känns bara sååå konstigt, medan mina kolleger är i ett sådant stort härligt "uppstart-stim" som man ofta har på skolor och förskolor på hösten, är jag inne någon form av mental process där jag medveten eller omdevetet håller på att "stänga av". Nu är inte jag någon psykolog, men jag gissar att det här är någon form av försvarsmekanism, för att det inte ska vara så jobbigt att lämna arbetsplatsen och kollegerna... För det är ju vikariens lott, att alltid veta att man bara är på ett ställe under en begränsad period (i mitt fall nu, ett års grav. vik.). Min nuvarande förskola har varit min fasta punkt under ett år och nu "rycks" den bort. ;-)

Jag har dessutom svårt att börja planera för det nya jobbet då mina nya arbetskamratater och jag inte har träffatas och planerat något ihop ännu. Det får ju helt enkelt komma när jag väl börjar jobba där. Jag måste först läsa in den nya barngruppen mm.

Ja ja, ikväll satt jag med en kort planering för vår grupp imorgon, då vi är i skogen. Gjorde ett sångkort med en höstsång, och ett ramskort med en höstramsa.

Har beställt Barbiemöbler, BarbiePink, och lite andra grejer från lekmer.se, och det kom i ett stooort paket idag. Oj vad läckra barbiemöblerna var! Vi köpte köksmöbler och badrumsmöbler (fyra olika kartonger, i två ingick en barbiedocka). Mina föräldrar ska ge något av det i födelsedagspresent till Tuva (de blev glada vi fixade möbler så slapp de ränna på stan och leta), vi ska ge något, och något möblemang får hon faktiskt vänta på till jul. ;-)

Vi beställde även häftiga "experimentlådor" från Kärnan till Freja i julklapp, bla en grej där man hackar ut "ädelstenar" ur gips. Tror det kan passa Freja, hon är ingen barbietjej som sin lillasyster!

Men oj vad Freja är "rörlig" och gymnastisk. :-) Nu har ungen nästan lärt sig hjula, något jag aldrig har kunnat göra! Ja, hon gör det, skulle jag vilja säga, men kroppen kan spännas lite mer än vad hon gör nu. Men det kommer! Herre gud, hon är bara sju år! Nu går hon ju i en sk sjuårsgrupp på gympan. Till hösten kan hon forstätta gå på vanlig "barngympa" i en åttaårsgrupp, men då finns också möjlighet att börja i truppgymnastik-gruppen. Vi får se vadsom händer, det är ju ett år kvar!

Idag har hela Frejas skola varit på Friluftsdag. De hade gått en lång bit med ryggsäck på ryggen, och väl framme hade de haft en mängd aktiviteter bla dragkamp och skattjakt. Freja hade bananplättar, yoggi, macka, minimorötter, vattenflaska och varm choklad med. Ja, och några lakritskex... ;-)

Hon var helnöjd med sin dag!

Må väl. Ta hand om varandra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar