onsdag, september 02, 2009

Pappershanddukar, svininfluensa och jag som surkärring!

Idag har jag agerat "jobbig kanske aningen hönsig förälder"! ;-)

På mitt jobb har vi pappershanddukar och har helt slutat med frotté-handdukar, pga smittorisken. Jag skulle gissa att minst 75 % av alla förskolor idag pappershanddukar.

På Tuvas förskola använder de fortfarande frotté-handdukar. Jag påpekade det redan förra vintern när kräksjukan gick men inget hände då...

Igår började vi (för vilken gång i ordningen vet jag inte) än en gång tala om svininfluensan. Då började jag tänka på Tuvas dagis och att de var så "antika" där. Jag nämnde det för den fröken som var kvar när jag hämtade, och hon höll ju med till 100 %.

Jag är inte på något vis panikslagen inför en svininfluensaepedimi, men visst tycker jag att man ska tänka sig för och skydda sig så mycket man bara kan.

Jag tänkte att banne mig, jag ringer rektorn på Tuvas förskola och berättar för henne vad jag tycker om att de fortfarande har pappershanddukar. Sagt och gjort! Hon berättade då att de hade haft det uppe på en chefskonferens igår och att de beslutat att ha pappershanddukar nu under den värsta "epedimiperioden", men sedan var hon snabb med att säga att sedan skulle de börja med frottéhanddukar IGEN! Puh, jag blev alldes paff och orkade inte vara mer "gnällkärring", jag var ändå hyfsat nöjd med svaret jag fick. ;-)

Hon började med en massa andra argument, ex att barnens händer for illa av pappershanddukarna, och att det finns så många andra "smittoställen", ex leksaker mm.

Jag kontrade med att det nyss har gjorts en undersökning om det blivit färre sjukdomsfall efter att man börjat med papperhanddukar, och jag hävdar ju att så är fallet! ;-)

Ja ja, vi får se, pappershandukarna kanske plötsligt bara "blir kvar"! Hoppas kan man ju! :-)

Idag var jag även lite av en "surkärring" gentemot en mamma till en gympakompis till Freja. Man jag anser att jag hade "rätt". Denna flickan från Frejas klass började gympan idag, vilket Freja tyckte var superkul! :-) Jag och Karolinas mamma samkör ju, så vi kör varnannan gång. Går jättebra! :-) Men Tuva har ju också gympa nästan samma tid, här i byn. Så varannan gång får vi cykla eller gå ner med Tuva till hennes gympa ju.

Nu frågade denna mamman om hennes flicka kunde åka med oss och den andra familjen, eftersom hon hade "dubbelbokat sig" då hennes andra barn hade en annan idrott samma tid på annat ställe.

Jag kände bara att neeej, vi är också så gott som dubbelbokade, jag tycket inte det är rätt att jag och Helene ska köra varnnan gång och den andra mamman aldrig. För oss hade det i så fall varit toppen om vi kunde köra var tredje gång, det hade underlättat enormt för oss och Tuvas gympa.

Jag var inte arg eller otrvlig eller så, men kände att jag ändå ville ringa och förklara mig lite nu när barnen hade somnat. Hon förstod precis hur jag menade och hon blev inte arg eller så, men hon är lite småvirig så jag har inte full koll på hur hon egentligen täner om hur hon skall lösa det hela! ;-) Vi skulle höras av sedan. Men jag gav som förslag att köra var tredje gång. ;-)

Nu väntar en kopp gott te! :-)

1 kommentar:

  1. Ellen sa i dag att dem ha pappers handukar på fritids:-)

    Oj vilka ilandsproblem emd körningen, jag tycker det e skönt köra själv. Liksom bara ha sig själv o tänka på osv,-) Tolka det rätt nu!!

    Emmie sa nu att EB på dagis köpt dem muggarna med löv på, såg reklamen på tvn. De var fina mamma sa Emmie:-)

    Nu god natt.
    Kram JO

    SvaraRadera