måndag, september 07, 2009

Husmorstips ;-)


Jaaa, detta med ledig dag i veckan har jag ju haft ett tag nu. Förut var jag ju dock sjukskriven 25 % pga bröstcancern. Det är jag ju så klart inte längre. Känner mig liksom helt frisk nu! Så nu har jag ju lill-Tuvan hemma på måndagarna.

Fyyy, det ständiga dåliga samvetet ger sig tillkänna... Man har tusen och åter tusen saker att göra liksom. Tvätten väntar på att vikas, diskmaskinen ska tömmas osv. Och jag VET ju att Tuva roar sig himla bra själv! Visst, jag måste lära sig att kunna vänta med vissa saker, "livet går inte i repris" eller vad det nu är man brukar säga. Men faktum kvarstår ju, tvätten måste vikas, annars bara växer högen och det är ju bra om man kan tömma diskmaskinen för att kunna ladda den med ny smutsig disk osv. ;-)

När jag får så där dåligt samvete tänker jag på min egen barndom, inte lekte min mamma med mig hela tiden, hon hade ju massor av hushållsgöromål. Inte lekte hon med mig dagarna i ända, och det blev ju människa av mig också! ;-) Ja, det blev det väl?

Jag tror vi vill våra barn så otroligt gott i dagens it-samhälle, att vi ibland kanske gör dem en gentjänst. Nu är ju Tuva tack och lov bra på att roa sig själv, men ändå säger hon "jag längtar till dagis och mina kompisar".

Några små enkla husmorstips:
I tvättstugan: låt barnet leka med motionscyklen som står där nere, så får du ner tvätten från linorna.
Vikning av tvätt: låt barnet bada, då får du tvätten vikt!
Tömnig av diskmaskin: låt barnet hjälpa till! Tuva älskar att hjälpa till att tömma alla bestick mm. Vi har en annan typ av bestickfack än de flesta andra diskmaskiner. Man lägger allting i en hylla längts upp i maskinen. Har man där en hyfsad ordning på gafflar mm, så är det jättelätt för barnet att tömma.
Vid matlagning: låt barnet skära gurka och paprika (he he, nästan de enda grönsaker vi har till middagen (ja morot också, men det är ganska hårt för barnet att själv skära).

Sedan måsta man så klart ha ett enormt tålamod!!! ;-)

Ha ha ha, jag tror jag ska gå tillbaka till dessa utomordentligta tips när mitt tålamod tryter, för det gör det allt som oftast! ;-)

Slutligen, TV och dator är också bra barnvakter! Det är tur det finns de allternativen också! Tuva har tex idag sett på Madicken. Men nu hör jag henne sjunga och bygga med klossar. Nu ska jag gå och krama henne!

1 kommentar:

  1. Känner igen det där med självständig:-) Emmie lika, Ellen kräver mer. Men första barnet ju!!

    Här hjälper barnen nästan alltid till, med ALLT nästan. Ellen vill o då slipper man "livet". Men visst måste man ha tålamod:-D

    Trevlig dag, skall strax på möte emd "fröken".
    Kramen JO

    SvaraRadera