måndag, september 28, 2009

Frallor, skor och utekrukväxter.

Oj vad mycket man hinner med på en ledig måndag! När jag och Tuva lämnat Freja i skolan körde vi bort till Nette och Sanna. Sanna verkar ha samma feber som Tuva har haft, så Netta var hemma med Sanna idag. Jag hade klipptid kl nio så jag frågade om inte Tuva kunde vara hos dem den korta studen jag klippe mig och det gick bra.

När jag körde hem körde jag inom cafét i byn och köpte med frallor som vi förmiddagsfikade på. När vi kom hem igen ville Tuva spela dataspel. Jag satte på en go skiva och diskade upp och tömde diskmaskinen mm.

Vid tolv åt Tuva och jag resterna av potatismoset sedan igår och så stekte jag lite köttbullar till. Mums, älskar hemmagjort potatismos.

När vi hade hämtat Freja skulle vi egentligen kört direkt och köpt gympaskor till Freja. De vi köpte då när skolan började har redan gått sönder... Men alltså så som Tuva såg ut när vi kom ut till bilen, ja så kunde hon inte se ut när vi gick i affärer! Hon hade ett par för korta byxor och såg för rolig ut! Men vi var sena så vi körde och hämtade Freja och sen körde vi hem och bytte Tuvas byxor.

Slutligen var vi iväg!

Först anhalt Coop och Maxi. Meeen inga gympaskor som passade kräsna damen. ;-) Däremot hade de 50 % på sina uteväxter så jag köpte ute-krukväxter för 200 kr, bla en jättestor vacker ljung. Får se när jag hinner planetera, kanske till helgen. Jag blev lite inspeirerad av Frejas kompis Wilmas mamma när Freja lekte där i söndags. Hon höll på att plantera ut i krukor och det blev så fint.

Vi tog en sväng till Sko Punkten, Freja brukar inte hitta skor där, men idag hade vi tur. Vi hittade ett par jättefina svarta "sport kängor" (lite lika basketkängor). Det fanns inga gympaskor hon ville ha, men dessa tyckte jag vekade bra som höstskor. De satt ordentligt på foten också. Freja har jättesvårt att hitta skor som sitter bra på foten. Många kan vara lagom i storlek men de åker upp i hälen och det HATAR Freja. Freja blev glad att hon hittade ett par, det märktes!

Tuva var på toppenhumör där inne på Sko Punkten. Hon provade skor för glatta livet och pratade på med den hjälpsamma expediten, OCH med övriga i butiken. Hon bjöd expediten på halstablett, men hon avböjde. ;-) Vi hittade faktiskt ett par fina prisvärda vinterstövlar till Tuva också. Helsöta, svarta med pälskant upptill och med snöstjärnor på.

Sedan blev Tuva kissig, och på Beckers Nya hem har de en kundtoalett. Vi travade dit innan vi betalade skorna, för Tuvas ärende verkade ganska akut. ;-) När vi var klara på toa sa Tuva "det gick ju fort det här, ska vi säga till han (expediten på Beckers) att det gick fort?". Jag svarade att det var inte nödvändigt.

Väl hemma lekte Freja och Tuva en stund med Manda här hemma hos oss. När hon gick hem och åt middag värmde vi våra tacorester sedan lördagen. Kl sex var vi "inbjudna" till Nette Sanna och Manda på god chokladkaka de hade bakat. Det blev en kortvisit, Freja skulle hem och göra matteläxan.

Ja det var vår dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar