lördag, september 19, 2009

Blir allt lite nostalgisk...

Fick denna tidning med posten den veckan Freja började skolan. Blir liksom lite nostalgisk när jag läser "Nybliven förälder? - Ja till ett skolbarn menar vi. Fatta vad mycket sådana tidningar man fick/köpte när man var nybliven förstagångs förälder! Jag kan inte fatta att det är sju år sedan.

Jag satt i somras, när barnen var hos farmor och farfar en vecka, och sorterade gamla föräldrartidningar sedan massor av år tillbaka. Jag sparade några nummer som var speciella, några från våren/sommaren -02 när Freja föddes och några från sommar/höst -05 då Tuva föddes. Kul att ha kvar några nummer, det var bla barnvagns tester. ;-) Jag är ju som sagt väldigt historieintresserad, dock inte så mycket av kungar och krig, utan FOLKETS historia, och detta är i allra högsta grad folkets historia, det blir, om inte annat! :-)

Historia ja. Vi råkar "känna" (bekanta till bakanta) ena grabben som är uppvuxen i vårt hus. Han är i vår ålder och har två barn. Deras pappa (som vi alltså köpte huset av) har nyligen gått bort. De hade suttit och sorterat gamla fotografier och hittat en massa bilder från huset, bla när altanen (som vi har rivit!) byggdes. Vi skulle få dem. Det är nutidshistoria det! Det är viktigt med historia, man kan lära mycket av historien. Många hemska misstag hade kunnat undvikas om man hade sett på historien...

Bli inte historielös, hellre byxlös! ;-)

2 kommentarer:

  1. Jag så lycklig över att VI skall bli småbarns föräldrar igen;-) Samt få ge våra båda ett syskon till, dem så stolta framför allt Emmie som få bli storasyster, en stor sak för henne.
    Barn är livet, dem ger så mkt även om det oxå kräver mkt tid o tålamod.

    Go kväll.
    JO

    SvaraRadera
  2. Härligt för er att ni känner så! :-) Jo tålamod och tid kräver det ju, helt klart. Gäller nog att man "gillar" att vara hemma, för hemma lär man ju bli, och barn lär det vara överallt, typ. Jag menar med alla kompisar, pojk/flickvänner etc.

    Grejen med mitt nostalgi-inlägg med nybliven förälder var ju dock bara att skriva om historieskrivning, inte om barn liksom. Jag bara konstaterade att det är sju år sedan man fick sitt första barn. Tolkade du det som att jag skrev om barn och bebisar? ;-) Den perioden är slut i mitt liv, tack och lov. Har määäängder määängder med goa minnen från bebistiden, men känner att det är sååå häftigt att vara skolbarns-förälder numera.

    Oavsett min sjuka eller ej hade vi aldrig skaffat en trea.

    Kram. Chri

    SvaraRadera