måndag, september 21, 2009

Barn är underbara!

Idag har jag och Tuva varit i stan och hälsat på mormor och morfar som har kommit hem efter en veckas semester. Jag var tvungen att gå in på kemtvätten till Magnus och då ville inte Tuva följa med, så hon stannade hos mormor och morfar i affären och luktade på mormors doftljus och åt en massa kex. ;-)

I min lilla tur till kemtvätten ingick en liten snabb sväng inom Kronan köpcentrum och inom "pysselaffären" SimSalaBim. Där köpte jag textilpennor och vita disktrasor, här skall tillverkas kommande presenter! Ja, barnen ska tillverka, är det tänkt. :-)

Sedan gick jag snabbt inom Stadium och köpte en ny baddräkt till Freja. På simskolan vill jag inte gärna att hon har bikini. Hon har faktiskt bara en badräkt som är funktionsduglig. En är för liten och en slängde jag här om dagen, den var heeelt slut som baddräkt, ingen elasticitet kvar, och så tunn så tunn i tyget. Välanvänd! ;-) Nu köpte jag en "sportbaddräkt" av märket SOC (Stadiums eget märke). Jätteläcker, svart med massa rosa sträck kors och tvärs och med någon rosa och orange (!) detalj. I ryggen var det liksom ett hål, som en "riktig" simbaddräkt. ;-) Freja blev helnöjd!

Annars var detta en dag fylld av goa kommentarer från Tuva (ja OCH från Freja!).

I affären kom det in en asiatsik tjej som talade engelska med mamma. Hon ville prova en t-shirt (souvenir-tröja). Mamma brukar låta folk prova inne på toaletten. Så även denna tjej. Efteråt bad jag Tuva gå och tvätta händerna efter alla kex mm. Inne på toan prat-viskar Tuva fram "det är nån som har varit och kissat här, nån som kommer från Indien". Lilla stumpan, var får hon allt ifrån? Men Tuva har väl lite koll på "folkslag" eller vad man ska kalla det, och hon såg ju att tjejen inte var ljushyad liksom. ;-)

I eftermiddags var jag på ett litet läkarbesök. Jag skulle testa min lungkapacitet, som jag inte kollat på läääänge. Men det var goda nyheter, min lungkapacitet ligger helt inom normala värden, inte fantastiskt bra, men ok. Min astma är för det mesta ansträngnings- och köldutlöst. Men jag tillhör dock de sk "riskgrupperna" inför den kommande mass-influensavaccinationen, både pga av astman (har man medicinerat för det under de senast tre åren tillhör man riskgruppen) och pga allt det tuffa jag gått igenom med min bröstcancer. En lång tuff sjukskrivning pga svininfluensan är INTE vad jag behöver just nu. ;-)

Väl hemma efter läkarbesöket körde jag bort Freja till kompisen Ellen en stund. Jag och Tuva fortsatte till biblioteket. Vi var lite tidiga, biblioteket öppnade inte fören om tjugo minuter, så vi körde till lekparken. Där lekte vi en stund. Tuva ville leka skola och gick mellan "lekhusen" där i parken. Jag skulle vara fröken och "ropa upp" barnen. När jag sa "är Tuva här?" sa Tuva "nej hon är sjuk, hon har hoppat från ett tak".

När vi körde därifrån fick jag en kommentar från Tuva som både värmde, men även gav mig ett litet sting i hjärtat:

(Tuva) - Mamma...
(Jag)- Ja gumman...
(tuva)- Vad roligt att du lekte med mig.

Jag må jobba på en förskola mm, men någon lekmamma är jag INTE! ;-) Jag är ganska pysslig, gillar att spela spel och läsa böcker med barnen. Ja, jag tror jag PRATAR mycket med mina barn, men leka roll-lekar, njaeee.... Tuva vill allt som oftast leka Pippi Långstrump med mig, och jag ska vara Annika men jag känner mig inte bekväm med det. ;-) Men uppenbarligen tycker Tuva det är jättekul de få gånger jag leker med henne. :-)

Slutligen, jag försöker, efter många barnpsykologers råd i föräldrar-tidningar etc, undvika att ge barnen beröm av typen "vad söt du är med den tröjan", "vad duktig du var på matteläxan" etc. Visst, det är klart att jag berömmer Freja om hon gjort läxan bra, eller för att hon är just söt, men man ska försöka ge mer "allmänt" beröm, tex "vilken bra tjej du är Freja", "du är en fantastisk tjej Freja", "jag tycker så mycket om dig Freja". Idag när jag sa godnatt till Freja pratade vi och hade ett hel-mysigt, rent allmänt samtal. Jag sa när jag skulle gå ut ur rummet "vad du är bra Freja, jag älskar dig så mycket". Då säger ungen "mamma vill du ha en kastanj av mig?". Jag svarade väl aningens fråvarande "jaaa, det vill jag väl". Ungen reste sig snabbt och visade mig tre kastanjer hon hade liggande i sitt rum och jag fick välja en. Lill-gumman, det betydde mer än rusen ord från dig!!! :-)

Ha det bra!

2 kommentarer:

  1. Alla ger beröm o kärlek på olika vis;-)
    Barn mår nog bra av beröm oavsett hur dem lyder tro JAG.

    Tjejerna ha haft kul idag, skrattat mkt. Härligt att höra.

    Sov gott.
    Kram JO

    SvaraRadera
  2. Jo men det jag ville säga var att barn mår bra av att veta att de är bra som PERSONER, de duger som de är, inte för att de tex är söta eller är bra på matte eller bra på ditt och datt. ;-) Jag tror det är oerhört viktigt för barn att veta att de DUGER SOM DE ÄR, söta, fula, tuffa, blyga, ja SOM DE ÄR. :-) :-)

    Jo Freja var helnöjd med eftermiddagen förresten! :-)

    Kram
    Chri

    SvaraRadera