måndag, september 14, 2009

Ha ha ha, långkalsong!

Idag har Tuva tagit "dagisfoto". Vi är ju lediga på måndagar så jag fick skjutsa dit henne vid halv ett när de skulle ta kortet. Allt hade gått bra. Det tog ca en timme allt som allt. Hon hade fått säga "långkalsong" när fotografen tog det enskilda kortet på henne. Det tyckte Tuva var tokigt!

Jag hade lovat att Freja skulle få ta med Ellen hem efter skolan idag. De lekte så fint igår och hade precis börjat på en ny lek när Ellen skulle hem. Därför lovade jag att de skulle få fortsätta leka idag. Så jag hämtade dem vid ett och körde hem dem. Sedan körde jag och hämtade Tuva. Tjejerna växte en halvmeter då de fick förtroende att vara hemma själva en stund. ;-) Men Freja vet vad som gäller; stängda dörrar, inte gå ut, inte öppna om det ringer på dörren. Och att mitt mobilnummer finns på en lapp.

I morse när Tuva och jag lämnat Freja i skolan hade jag fått sms av Jenny, Ellens mamma. Hon frågade om jag var sugen på frallor, hon kunde köra och köpa och komma på en fika. Jag sa att absolut, det hade inte suttit fel. Jag malde och bryggde kaffe. Tuva tyckte det var kul med lite "besök" även om inte kompisen Emmie var med. ;-) Tuva skötte sig "exemplariskt", satt och ritade vid bordet, la pussel vid bordet, lekte själv med sina dockor, och med Frejas dockskåp.

Annars har vi idag, som vanligt haft "70-talsidyll" här hemma, med massor av ungar här! :-) Freja hade tre kompisar här, och Tuva lekte lite med grannarnas barnbarn. Puh, visst är det jobbigt ibland med alla ungar, men de roar sig ju ändå hyfsat bra själva. Jag fick ändå gjort det jag skulle, laga middagen. ;-) Det är barndom det, att leka med en massa kompisar dagarna i ända! :-)

Ha det bäst!

2 kommentarer:

  1. Du kanske skulle bli dag-mamma Ch:-)
    Gillar ha mkt barn hemma o så har dina egna vänner oxå ju. En ide om du inte få mer jobb inom barnomsorgen i framtiden, helt seriöst alltså;-)

    Nu sover barnen gott, jag oxå snart.
    Kram natti natt
    JO

    SvaraRadera
  2. Ne he du tack, det vill jag då INTE bli! ;-) Är så nöjd med mina två egna underbara barn här hemma, ja + eventuella kompisar då. Vill INTE ha förskola hemma. ;-) Är liiite rädd om mitt hus och mina saker faktiskt. Tror det sliter oerhört på både hus, inredning och saker i största allmänhet.

    Och tänk vad jobbigt för mina egna barn, att alltid ha en massa ungar i huset, som de dessutom inte valt själva att leka med.

    Tack för trevlig fika idag!
    Kram Chri

    SvaraRadera