söndag, september 13, 2009

Något jag ALDRIG skulle göra!

Freja hade simskolan i morse. Det var Magnus tur att gå med henne. Freja var så glad när hon kom hem, hon hade hoppat från trampolinen! De har tydligen det som avslutning i denna gruppen, det sk avslutningshoppet från trampolinen. Jag ska ärligt erkänna att jag aldrig, vad jag kan minnas, har hoppat från en trampolin. De hade även börjat nosa på detta med att lära sig dyka. Spännande! Hon hade även simmat tvärs över bassängen på det djupa (4 meter djupt).

När Freja kom hem åt vi "Hattings-frallor" man färdig-gräddar i ugnen. Mmm, gott! Därefter kom Frejas kompis Ellen. Strax därefter ringde det på dörren igen och då kom en flicka som bor här i området, som har börjat vilja leka med Tuva, hon har precis börjat på Tuvas dagis. Tjejen är fem år och hade nog GÄRNA velat vara med Freja och Ellen, när hon såg att de var hemma, de små ser ju upp till de stora tjejerna. Men jag sa att Freja ville leka ifred med sin klasskompis, nu var det ju Tuva hon skulle leka med. Strax därpå rinde det på dörren igen, då var det ännu en klasskompis till Freja som bor här i området, som ville leka med Freja. De lekte alla tre en stund, sedan skulle den flickan gå på bio.

Under tiden barnen lekte passade jag och Magnus på att storstäda huset, han tog källarplanet, jag övervåningen. Jag bytte även vaxduk på matbordet. Har kört med vaxduk sista åren och tycker det är toppen! Det finns så många läckra nu, då det ju är "inne" med vaxduk. Sätter bara dubbelhäftande tejp på bordet för att den inte ska glida så mycket.

Vi har fått mycket gjort idag ska ni veta! Under tiden vi städade huset, pumpade vi ur vattnet ur poolen. Blä, ett äckligt med nödvändigt jobb att göra rent den för att kunna stuva undan den för vintern. Jag stod i den med badshorts, men behöll foppatofflorna på. Nu hänger den på tork över gungställningen.

Åååå, dessa barn! Som de höll på i kväll och "trissade upp" varandra! De betedde sig som att de hade värsta sockerchocken, vilket de MÖJLIGTVIS hade! ;-) Jag hade nämligen klippt Tuvas hår ikväll eftersom de har fotografering imorgon och jag "mutade" henne med en klubba, och då fick även Freja en. ;-)

De höll på och busade och lyssnade inte på vad vi sa överhuvudtaget. Vi ville att de skulle varva ner och välja bok så vi kunde läsa godnattsaga. Tillslut blir man ju riktigt arg och ryter till ordentligt! Då börjar Freja skrika halvt på skämt (var ju liksom "glad" och uppsprallad) "jag flyttar, jag flyttar imorgon!". Och oj oj oj, vad Tuva blev ledsen! Hon grät helt förtvivlat och sa "jag vill inte att min storasyster ska flytta, jag vill inte att Freja ska flytta, hon ska ju hjälpa mig med saker!". Freja malde på "jo jag flyttar, jag flyttar". Jag fick förklara för Freja att Tuva var helt förkrossad, att Freja måste förklara att hon INTE skulle flytta. Då förstod Freja, och hon kramade om Tuva och Tuva höll krampaktigt om henne och grät och pussade henne. Lillstumpan! Jag blev alldeles "rörd" när jag såg syskonkärleken. ;-)

Slutligen en liten språkförbistring från Tuva i morse då vi skulle äta frallor.

(mamma) - Tuva vill du ha en fralla?
(Tuva) - Ja men jag vill bara ha stjälken.
(mamma) - Eh, va?
(Tuva) - Ja det under där. (Hon menade underdelen!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar