söndag, juli 12, 2009

Vilka otrevliga människor det finns!

Jag upptäckte igår att min astmamedicin var nästan slut. Jag veeet, lite dålig framförhållning från min sida men sån är jag. Och imorgon åker vi till en djurpark, bravo Christina! ;-) Har jag inte medicin med VET jag att jag får ett astmaanfall, så funkar i många fall astma...

Jag ringde apoteket i morse för att kolla om jag kanske hade kvar något uttag på receptet. Förr när man hade de där gula receptlapparna hemma hade man lite mer koll tycker jag. Jag hade inga uttag kvar på Bricanyl inhalatorn.

Sista utvägen i det läget var att ringa sjukvårdsupplysningen. Ringde redan kl åtta och kom fram direkt. Det svarde en väldigt "intetsägande" person. När jag beskrev läget för henne var hon bara tyst. Man fick inga sådana i samtal normalt förekommande, aha, jaha, ok.

När jag pratat klart började hon mala om att läkarna var hårt belatstade bla bla, och slutligen sa hon "du skulle åka imorgon sa du, då kan du ju ringa vårdcentralen imorgon och sedan hämta ut på närmaste apotet". Ja men för 17 jag åker kl 6 imorgon bitti, raka vägen till Kolmården!

Jag blev så irriterad på denna oempatiska människa så jag sa verkligen i riktigt sur ton "ja tack men då får jag väl göra det då, hej då!" och la på! Oj oj, jag brukar inte bli så där arg. Blir mer och mer lik min pappa, han kan bli så där arg och otrevlig vet jag. ;-)

Men jag blev verkligen så arg och besviken, jag menar jag hade ju försökt ringa apoteket först och försökt lösa det på annat sätt. Jag hade ju inte ringt henne om det inte hade varit sista utvägen.

Vi åt frukos, sedan föreslog Magnus att jag skulle försöka en gång till. Sagt och gjort! Givetvis var det samma surtant denna gången, och låång kötid, 12 samtal före. ;-) Jag sa "du känner nog igen min röst, det gällde astmamedicin". Jag berättade att jag verkligen behöver den. Christina utan den på en djurpark är ingen bra kombination.

Hon var väl liiite trevligare nu tycker jag. Ha ha, samtalen spelas ju in i kvalitetsuppföljningssyfte säger en telesvarare. Hoppas hon får påbackning för hennes otrevliga bemötande i förra samtalet. ;-)

Hon ringde en sköterska på jourcentralen. Den sköterskan skulle ringa upp mig under fm. Den sköterskan skulle kolla upp om jourläkaren hade möjlighet att komma in i min vårdcentrals journaler för att se att jag brukar ha den medicinen, "för man måste ju kolla upp, man kan ju inte bara skriva ut mediciner till höger och vänster" som surtanten sa. Så fort jag lagt på luren med surtanten ringede en supertrevlig sköterska från jourcentralen "du behövde astmamedicin? Jag skulle bara säga att läkaren här har tillgänglighet till din vårdcentrals journaler, medicinen finns på apoteket idag". Underbara "serviceminded" människa! :-)

Visst, jag förstår väl också att sjukvårdsupplysningen och jourcentralen har mycket att göra men ett trevligt sätt kan man faktiskt begära att bemötas med när man ringer 1177! :-( För jag var inte otrevlig i början på mitt samtal...

Nu ska jag och Tuva köra till sjukhusapoteket. Hon skall få en glass på sjukhuscaféterian, hon blev så ledsen när Freja och Karolina gick på kalas.

Sedan väntar packning heeela dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar