torsdag, juli 02, 2009

Ha, det fick jag igen!

Skrev ju om musen på fritids här om dagen. Skrev att det var tur det inte var myror eller spindlar.

Nu har vi fått myror i köket! :-( Magnus gick upp före oss andra i morse och tog bussen. Men jag fick strax ett sms där det stod att han hade ägnat morgonen till myr-bekämpning istället för att äta frukost. När jag gick upp tog jag vid... "Myrrade" längs altandörrlisten och myrrade även i skarven mellan kyl/fry och städskåp. Där var nämligen massa myror. Jag la även ut myrdosor på trappan från altanen till dörren. Antar de har blivit "inlockade" av barnens spillda saft mm... ;-) Sen brukar ju myrorna komma när det varit torrt en längre period.

Barnen skulle ju vara hos farmor och farfar idag och som tur var hade de lovat att bjuda på frukost, så jag slapp ha in barnen i köket, med myrr överallt!

Sa till barnen när de vaknade, att vi sitter i källaren och morgnar oss och klär på oss där för det är så vamt på övervåningen (förvisso helt sant!).

Tuva irrade ju ändå in i köket och såg myrret jag strött ut vid dörrlisten. "Vad är det mamma?". Mamman drar då en liten vit lögn, "det är golvrengöringsmedel gumman, det är giftigt". "Nej men mamma det är ju myror!" utbrister Tuva glatt. Man kan liksom inte "prata bort" saker med henne. Hon SÅG ju myrorna, det var det väsentliga för henne, hon struntade ju fullkomligt i vad det grå-vita "mjölet" var. ;-) "Ja det är inte så farligt, rör inte där nu vännen", säger mamman. Alltså Tuva är cool med småkryp, men Freja är inte jätteförtjust i sådana... Ville inte att Tuva skulle säga något till Freja.

Nu kommer de snart hem från farmor och farfar. Jag skulle egentligen hämtat dem där men bad om lite respit och körde hem, för att hinna "sanera" i köket. Alla myror döda tack och lov. Har nu dammsugat och torkat golv.

Barnen hade haft en härlig dag hos farmor och farfar med strand och bad.

Ikväll blir vi ensamma, barnen och jag. Magnus är på grillsamkväm med jobbet.

Må väl!

1 kommentar:

  1. Hmm undrar när vi blir invaderade då? Vi har ju myror under gången på framsidan och de kommer inspatserande ibland, särskilt när det är torrt så jag knske skulle vattna stenplattorna ;D

    SvaraRadera