lördag, juli 04, 2009

Ogräsrensning... ja, det är minsann också en dag att minnas.

Dagen började med fantastiskt väder! Solen sken och det var lagom varmt. Den sena eftermiddagen blev dock sämre, det drog in ett rejält åskväder. Barnen tyckte det var spännande med blixtarna. Freja säger att hon inte minns att hon sett blixar tidigare.

Freja har haft kompisen Karolina här hela dagen. De har badat, och badat OCH badat. ;-) Gäller passa på, vem vet vad det blir för väder imorgon!? ;-)

Jag plockade fram en upplåsbar "gummi-båt" jag köpte på Rusta här om dagen. Oj, den var populär i poolen vill jag lova! Alla tre tjejerna lekte så fint tillsammans, med båten som den gemensamma nämnaren.

Det är sååå skönt när Tuva liksom får vara med, fast på sina villkor. Hon var liksom med och lekte i kanske tio min, sedan gick hon tex till sandlådan, och kom tillbaka och tjejerna fixar det så fint. Tuva "känner" ändå att hon är med. ;-) Det är härligt när det är så! Det räcker med att Freja (eller någon kompis) säger det magiska ordet "inte" för att det ska bli problem och jobbigt, "du får INTE vara med oss". Då bara SKA ju Tuva vara med, och stör och retar Freja och kompis. Det är jobbigt för alla. Jag får inget gjort och blir irriterad mm. Men jag tror/hoppas Freja har fattat den där grejen med att vara storasyster, hur man liksom "villar bort" lillasyrran så att hon tror hon är med. ;-)

Jag har kunnat rensa ogräs på lite olika ställen i trädgården. Men puh, vilken värme, det var så det svartnade för ögonen ibland.

Magnus har jobbat med det där pumphuset, sedan har han stått och strukit mm för nu ikväll åkte han tåget till Köpenhamn, för att under morgondagen flyga till Egypten (Kairo). Han var tvungen att åka redan idag för att det skulle passa med alla anslutningar mm.

Puh, alltså det jobbigaste med att ha barn är dessa evinnerliga nattningar! Alltså det mesta är ju så klar fantastiskt, men det FINNS jobbiga saker, den som säger något annat ljuger. Och allt fantastiskt tar så klart överhanden! :-)

Men alltså tillbaka till nattningar. I vanliga fall (när Magnus är hemma) somnar Freja i sin egen säng, och Tuva somnar antingen i soffan när hon drickar välling, eller lägger man henne i vår säng så somnar hon där själv. Jag och Magnus kör varannan kväll Tuva varannan Freja. Allt sånt blir helgalet när Magnus inte är hemma. Barnen är inte i "fas" alls, inte trötta samtidigt alls. Nu la jag mig med båda tjejerna i vår säng. Tuva somnade på tio min, Freja somnar INTE... :-(Jag har INGET tålamot att ligga och bara glo och vänta på att barn somnar. Finns så oerhört mycket annat man behöver göra! Man BEHÖVER sin vuxentid helt enkelt! Freja ligger nu på soffan så jag kan göra NÅGOT annat (he he blogga!). Men behöver även hänga upp en tvätt.

Förresten ett roligt språkmissförstånd från Tuva. "Mamma jag vill ha badbikinin på mig". Hon tror det heter badbikini eftersom det ju heter baddräkt! :-)


Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar