lördag, juli 25, 2009

Jag vill inte att en massa tanter ska säga titt ut...

Tuva har det inte lätt...

Tuva tycker det är jobbigt att handla lördagsgodis. Det är alltid en massa tanter som är framme och pratar med henne tycker hon! Detta sa hon i morse vid frukost när vi konstaterade att det var lör. Magnus och Freja såg ut som frågetecken, men FAKTISKT så förstår jag liiite vad Tuva menar, för det är alltid damer som ler eller börjar prata med Tuva när vi plockar lösgodis. ;-) Tuva är ju så entusiastisk, "DEN vill jag ha, och DEN och DEN och nappar gillar jag, åååh sån kola", så kan det låta! ;-)

Men hon följde med, hon ville inte missa godiset. ;-) Jag passade på att gå in en sväng på "loppisaffären" nere vid Ica. Jag gillar 50-tals porslin mm (ja 50-60-tals saker överhuvudtaget). Köper inga dyra saker eller så utan så pass billiga att jag vågar köra det i diskmaskinen mm och går det sönder eller inte tål det så är det inte hela världen. Tips på en kul affär med "50-60-talssaker" i nytillverkning är Lagerhaus i bla Malmö . http://www.lagerhaus.se/

Nu hittade på loppisen i byn tre läckra uppläggningsfat i svenskt porslin. Jag har tidigare köpt en läcker 50-60-tals tillbrinagre där men det var engelskt porslin. Allt som allt 100 kr! :-) Sedan hittade vi två barnböcker för 5 kr styck som Tuva fick.

Idag har vi annars jobbat på som vanligt. Magnus jobbar med grund och källarfönster, jag sköter om det stora hela med passning av barn i pooler och förtärning. Mamma och pappa kom ut i eftermiddags när de stängt affären och började skrapa våra uterumsfönster som behöver målas i år. Alltid jobb när man har hus! ;-)

Vi grillade gott kött och gjorde potatishalvor i ugnen, det "lärde" vi oss hos brorsan nu när vi var där. Barnen älskar det! Man skalar inte nypotatisen (i mellanSverige kallad färskpotatis) utan man bara tvättar av den. Skalet blir så gott i ugnen! :-) Sedan lite olja över alltihop och några kvistar färsk timjan, GOTT! :-)

Imorgon kör vi till svärföräldrarna i stugan. Barnen skall vara där några dagar. Jag jobbar ons tor fre nästa vecka. Magnus ska få lite gjort med huset är det tänkt.

Ha det bra! :-)

1 kommentar:

  1. Ja dem fönstrena behövdes fixas såg jag på nån bild här:-O vi har satt in nya på gaveln så vi ha gjort vårt, nu får fönstrena klara sig några år:-)

    Men visst alltid att göra med gamla hus, tyvärr:-(
    Var glad att ni få hjälp iaf, det få aldrig vi:-( Ingen som har tid, ha sitt liksom!!

    Nu sover en förväntansfull Ellen som fyller 7 år exakt kl 00.01 i natt:-D

    Natti natt
    Jenny

    SvaraRadera