tisdag, juli 07, 2009

Och på Mc Donalds drog Tuva plötsligt av sig kjolen "mamma jag är varm"!

Idag har vi haft ett trevligt liten semesteräventyr på "hemmaplan". Fantastiskt väder. Vi tog busssen in till "staun" tillsammans med Frejas kompis Karolina och hennes mamma och moster. Tuva tyckte det var döspännande bara att åka buss! :-)

Väl i stan ryckte det väldigt i kaffetarmen på vissa. ;-) Lennarts konditori låg lägligt på vägen från bussen. Deras takterass är trevlig, och man har dessutom koll "vilda" Tuva. Freja bestämde sig snabbt för en stor chokladmaräng, men bad även att få en ostfralla, vilken hon åt upp innan hon började kalasa på marängen, Tuva var lika snabb med att välja en prinsessbakelse. När hon väl började äta beskrev hon för mig att den var "den geggan där" som hon gillade (vaniljkrämen).

Därefter gick vi ner "på markplan" (Klaipedaplatsen) igen och väntade på nästa avgång av "Tuff tuff-tåget (Centrumtåget). Vi fick vänta ett tag och barnen skulle bara "titta lite" på fontänen som är där. Men det är konstigt med barn och vatten, de kan liksom inte bara titta på vattnet. Jo, kanske första fem minuterna, men sedan ska de bara känna liite lite, sen blir det mer och mer. Det slutade med att de stänkte... Ja ja, det var fler barn som gjorde det! ;-) Och de blev ju inte dyblöta eller så. :-)

Vi fick en riktigt fin härlig tur med Centrumtåget. Vilken vacker stad vi bor i! :-) Alltid många minnen som kommer upp när man åker genom vår vacka stad, man har ju bott på några adresser där och har många roliga minnen. :-)

Efter halva turen säger Tuva (relativt nykissad) att hon var kissenödig... Puh, man vet aldrig om det är om en stund eller NUUU hon menar. Men kände att jag har is i magen, hon HADE ju relativt nyss kissat.

När vi steg av tuff tuff-tåget gick vi snabbt till mormor Ullas affär och lånade toan. Tur man har henne i stan. Alltid en bra fast punkt att gå till. :-)

Efter det gick vi till Blekinge museums härliga annorluna lekpark "Greva-grundet". Det är ingen vanlig lekpark med gungor och sandlåda kan jag lova! Där finns små "blekingesjöbodar" med små bord och stolar i, en båt med segel och en massa fiskar att fiska upp mm. Men det var väldigt varmt...

Jag HADE inte tänkt mig Mc Donalds idag, men konstigt nog blir det lätt så att kosan styr ditåt. ;-) Barnen var hungiga, klockan var mycket. Inne på Mc Donalds gör så Tuva en av sina "tokigheter", plötligt ser jag och Freja hur hon tar av sig kjolen!! Hon står där i bara trosor och linne och säger helt lugnt "jag är varm mamma"! De bakom oss bara ler/skrattar. Den varma trötta mamman sa genast "nej men Tuva du kan inte ta av dig kläderna HÄR, det får du göra hemma". (Man jag förstod henne, det VAR varmt!)

Barnen saknar pappa, speciellt Freja säger det ofta... :-)

Ha det gött!

2 kommentarer:

  1. Ha ha vilken goding hon är Tuva! Låter som ni har haft bra dag. Jag har väl också funderingar på om vi ska åka med tåget någon dag...
    Nähä nu är andra omgången blåbärsglass strax klar. Vi får lite besök här idag.

    SvaraRadera
  2. Ja, puh, jag har två heeelt olika barn! Visst Freja var också sprallig och busig när hon var mindre (har nu lugnat ner sig och blivit "stor", men hon kan hon med!), men Tuva ÄR mer en spjuver än Freja har varit. Är väl så med småsyskon, deras sätt att hävda sig! ;-) Åååå, vad gott det låter med blåbärsglass! Min favvoglass som barn. Skulle man har tre kulor sa jag "blåbär, blåbär och blåbär"! :-)

    SvaraRadera