söndag, juli 19, 2009

- Jag fick kexet i det andra huset.

Min bror Patrik med sambon Eva och barnen Hampus, Matilda och Jonatan bor i rena Svensson-Svensson-idylleni Enköping. Det är nästan lite 70-tal över det hela. Barnen på gatan springer till varandra hur som helst. Freja och Tuva kom snabbt in i gemenskapen. Både Freja och Tuva föll för granntjejen som var tio år och passade en hund... Freja var där inne en hel del, men lekte så klart även med kusin Hampus. Tuva flöt lite ovanpå och lekte även en hel del med lillkusinen Matilda snart tre år.

Men Tuva kan ju även leka väldigt bra själv. Jag hittade ofta henne sittandes på lill-lillkusin Jonatans (kallad J-Jo, eftersom han heter Jesper-Jonatan) Mumin-babygymsmatta lekandes med barbiedockor. Hon tjattrade och pratade för sig själv.

Freja föll fullkomligt för lill-lillkusin J-Jo, tio mån gammal. Han är i värsta söta goa bäbisåldern. Dessa knubbiga armar med goa goa veck... Man får ett leende bara man tittar på honom och säger "hej J-Jo".

Tuva är ju ibland hur självständig som helst, och sen tror man hon är tuff även i andra lägen och blir förvånad när hon inte är det, som tex att hon INTE vågade krama Bamse i Bamselandet. Men in till brorsans grannen gick hon! Jag undrade var Tuva var, då såg jag henne utanför köksfönstret tuggandes på ett kex. Jag frågade var hon hade fått det ifrån "i det andra huset" säger ungen. ;-)

Idag var Tuva med mig och hämtade Freja på ett kalas. Då trodde hon jag och Freja hade åkt hem utan henne och födelsedagsbarnets mamma ledde en storgråtande Tuva till mig. Jag fattar inte att hon blir så rädd, jag har väl aldrig någonsin åkt utan henne!

Det känns forfarande skönt att vara hemma igen. Ikväll efter middagen spelade vi först Buzz (RoboJam) på PlayStation och sedan sjöng vi SingStar. Och he he, inte för att skryta, men i vår familj är jag svårslagen! ;-) Kan ju bero på att ingen i vår familj är någon superbegåvning på att sjunga överhuvudtaget. Hellre än bra är vårt måtto! Jag hörde att Freja sjöng en låt själv när jag borstade tänderna på Tuva och Magnus pratade i telefonen. Freja kom och sa "mamma jag sjön en låt själv". Jag sa "ja jag hörde det gumman". Freja sa "hörde du vilken?". "Eh, neej inte riktigt" svarar mamman, "du vet jag hörde bara pappa som pratade i telefonen". Sanningen är den att det inte var helt lätt att höra vilken låt hon sjöng. Nu var det förvisso en för henne relativt ny låt. Sjunger hon tex Fyra bugg och en coca cola hör jag det! :-)

Må vä.

1 kommentar:

  1. Jag tycker nog allt det är svensson-svensson idyll i vårt område oxå. Barnen gå till varann osv!!

    Trevlig dag med sol.
    JO

    SvaraRadera