torsdag, januari 14, 2010

Ser ut som en boxare.

Jag är hemma med Tuva veckan ut. Magnus jobbar hemifrån. Anledningen till att vi fattade det beslutet är att igår eftermiddag kräktes Tuva upp först blåbärs-sorbén och när jag en stund senare tempade henne hade hon 40.0 i feber, när jag då gav alvedon kräktes hon upp den också...

Vi kände att det är skönt att vara båda två hemma när hon är så dålig. Jag ÄR väldigt medveten om att jag är aningens hönsig. ;-) Sedan är den krassa verkligheten den att det blir betydligt mindre pappersexercis när bara en är hemma under en sjukperiod, för annars ska förskolan skriva på två lappar från Försäkringskassan. Jobbigt system tycker jag, och många med mig!

Men det var som att kräkningarna och den höga febern var kulmen på sjukan, för efter det blev hon liksom lite bättre! När farmor och farfar och Freja kom hem vid halv fyra tiden kom hon gåendes i hallen in mot oss i vardagsrummet! :-) Hon låg i soffan och "var med oss", hon var med liksom rent socialt och det var så skönt att se.

Men trött är hon ju, och feber har hon ännu, dock är den idag torsdag mycket lägre. Nu får hon upp sitt öga en liten springa och verkar på något sätt ha "vant sig" vid hur hon ser ut, och verkar ha insett att hon blivit bättre bara på dessa timmar sedan igår. Men hon se ut som en boxare som har fått värsta smällen i ansiktet! ;-)

Det märks att hon liksom "varit med", även om hon bara har legat, nästan som i dvala, dessa dagar. Freja kom hem med ett par "prinsess-skor" från kompisen hon lekte med i tisdags. De var för små för kompisen och hennes lillasyster, och lillebror ville inte ha dem. ;-) När Freja kom med dem sa Tuva bara "lägg dom i mitt rum". Men i morse kom hon ihåg dem för hon bad Magnus hämta dem och ställa dem vid soffan där hon låg, så hon kunde se dem. Sedan ville hon veta var pärlorna farmor gav henne och Freja igår var någonstans, Magnus hittade dem vid kaffebryggaren i köket. Så koll på läget, det har hon, lill-Tuvan! ;-)

Hon har så smått börjat äta. Jag värmde mammas korvgryta till mig själv till lunch, och hon verkade gilla lukten för hon ville ha en korv sa hon! Jag satte henne på en stol i köket och så fick hon några korvbitar. Hon fick äta med en roligt liten "kalasgaffel" som tjejerna brukar ha på sina barnkalas när vi ofta bjuder på sk "plockmat". Hon åt bara en korvbit men det var ju lite i alla fall. Och de korvbitarna drog nog igång smaklökarna för efter det ville hon ha en bit päron och sedan har det varit igång.

Hon småäter, något vi ogillar i vanliag fall, men nu är det nog bara bra att hon gör på det viset. Hon har faktiskt inte ätit sedan måndag (förutom lite fil i tisdags morse). Nu har hon plockat i sig en tre fyra små salamiskivor och en liten ostbit. Kroppen verkar ha ett enormt saltbehov efter att hon bara ha druckit!

Freja var glad och nöjd och lite väl uppspelt igår kväll när hon kom hem efter första gympapasset för terminen. Det var uppspelthet pga trötthet och den uppspeltheten är påfrestande. ;-) Vi läste dock läsläxan vid sjutiden och hon var riktigt duktig! I slutet på förra terminen var hon lite ledsen över att hon blandar ihop lilla b och lilla d, men det börjar lossna nu. Både jag och fröken har sagt att det är såååå vanligt att man gör det felet när man lär sig läsa, det är nog det nästan vanligaste felet! Freja berättade för mig i tisdags att Lisbeth sagt att hon från och med nästa vecka ska få sk "L-läxa", det är läsförståelse-uppgifter till läsläxan. Roligt!

Må så gott!


6 kommentarer:

  1. Hej, vad gäller vab, så behövs bara ETT intyg från dagis oavsett hur många olika personer som vabbar för barnet under den sjukdomsperioden. FK söker på barnets p-nummer vid hanteringen av de vuxnas vablappar. Intyget lagras alltså hos barnet, inte hos dom vuxna.

    SvaraRadera
  2. Förtydligande: Dagis kryssar för alla dagar barnet varit hemma, då intyget är unikt för BARNET inte för den som vabbar. Så fungerar det för mig och ALLA vi känner inkl vårt dagis.

    SvaraRadera
  3. Ok, så tror jag inte vi har det. De är personliga och det står mitt eller Magnus person nr på lapparna. Har en jag just ska lämna in på Freja.

    Vem är du anonym? Bara nyfiken då jag inte har lämnat ut min blogg-adress till så himla många, och jag finns inte i någon sökmotor.

    Chri

    SvaraRadera
  4. Det är ju inte klokt att ni som är proffs inte vet hur man gör när man stannar hemma och vårdar sjuka barn.
    För mig verkar det som ytterligare ett tecken på försäkringskassans inkompetens eller ska vi kalla det, medvetna strävan att kompromettera vissa politiska partier.

    Nu är ju i alla fall huvudsaken att ungarna har det bra.

    Ring eller mejla din riksdagsman, det är ett bra sätt att påverka uppenbara klumpigheter.
    Och man ska inte ge sig. Utnyttja de demokratiska rättigheterna! Ni har många års vabbande framför er.

    Med vänliga hälsningar från en som också halkat in på ett bananskal.

    SvaraRadera
  5. Se länk till fk's sida som tydligt säger att det räcker med ETT intyg:
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_sjukt/intyg/

    SvaraRadera
  6. Jaha. Ja, undrar om det kan spela in att jag inte anmäler via Internet utan är gammaldags och ringer deras telesvar. Kanske funkar annorlunda om både föräldarna har e-legitimation och anmäler på nätet. Magnus anmäler på nätet vet jag.

    Jag tycker det nya systemet är krångligt och man borde kanske, som bananskalet (som jag känner mycket väl!) säger, vara mer aktiv och tala om för politikerna hur man vill ha det, och inte bara smågnälla som ju många gör. ;-)

    Tack för infon du anonyma. Antar att du bara ville vara vänlig. Men man kan inte komma ifrån att just hur man uttrycker sig i skrift, och hur man exempelvis undertecknar, är av stor vikt för hur budskapet tolkas. Jag kände ett obehag över att få en anonym komm. Annars var ju din komm helt allmän och inte på något vis otrevlig.

    Men Intenet är tillgängligt för alla, så visst, varfågod, forsätt att läsa min blogg! Jag kanske tom ska ta det som en komplimang att min blogg läses av folk! ;-)

    Ha en bra dag!
    Chri (i Pippi-träsket (har sett samma Pippifilm femtioelva ggr nu)

    SvaraRadera