tisdag, januari 05, 2010

Härligt med ett café i byn!



I morse försökte Freja ringa kompisen Sanna, men hon skulle bort idag. Freja valde att inte ringa någon annan. Vi bestämde oss istället för att promenera ner till cafét här i byn och fika.

Vi gav oss ut i snön. Vi tog vagn och en pulka. Freja drog Tuva en bra bit i pulkan! Hon är jäkligt stark, Freja. Det var värsta snöfallet ute då vi gav oss iväg och det snöade hela tiden! Det är så mysigt att gå ute i snöfall. :-)

Jag och Freja gick och småpratade, riktigt mysigt. Man kan verkligen samtala med Freja nu. Vi pratade bla om bad utomhus på vintern. Jag berättade att det finns endel som badar ute på vintern. På den långa sandstranden i Åhus har de på nyårsdagen ett jippo som heter "Nyårsdoppet". Freja och Tuva badade på den standen med farmor och farfar i somras. Det är kul när man kan relatera till en plats när man pratar. Jag kunde i samtalet säga "du vet den långa bryggan ni sprang på, på den står åskådarna och tittar på de som badar". På så sätt kunde jag även tala om vad "åskådare" var, för det visste inte Freja.

På cafét ville Freja ha en semla, hon gillar verkligen det! Tuva ville ha en jordgubbsbiskvie, jag tog en vaniljbulle och kaffe. Som jag antog, gillade Tuva inte biskvien. Jag smälte dock och gav henne en chokladboll istället. Freja satt och njöt med både sin semla och Tuvas biskvie.

Medan jag drack upp mitt kaffe satt tjejerna i lekhörnan och ritade teckningar som vi hängde upp där. Det är många barn som ritar när de är där och hänger upp teckningarna. Vi såg två av Frejas klasskompisars teckningar. Lite kul!

Det trista med promenaden var att jag måste ha tappat mitt långa Freja-Tuva-halsband på ditvägen... Jag vet att jag drog upp min sjal med fransar i halsen för jag drös, jag måsta ha tappat det då... Vi letade hela vägen hem, men hittade det inte. Men det snöade ju en hel del, och det sjunker ju ner i snön. Blev så himla ledsen... :-(

Nu ska jag laga Lasagnette. Må väl!

4 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Det som gömms i snö kommer fram i tö, du ska se att ditt halsband dyker upp igen..det känner jag på mig. Ha det så jättebra.
    Kramar från..Anette

    SvaraRadera
  2. Hej Anette!
    Ja vi får hoppas jag får tillbaka halsbandet... Står ju Freja Tuva på det, så någon kanske känner igen namnen. :-)

    Kollar in din syrras blogg emellanåt, alltid kul att se hur de har det på andra sidan jordklotet! :-)

    Ha det bra själv! Hälsa de andra på jobbet! :-)

    Kram
    Chri

    SvaraRadera
  3. Fy vad trist:-( Var det halsbandet som din granne gjort lr?
    Hoppas det kommer fram, som sagt stå ju namn på det.

    Kramen J

    SvaraRadera
  4. Vi löser det Christina. Tror inte att det kommer vara något att ha även om du skulle hitta det igen, tror att det blir ganska fult i snön.

    SvaraRadera