lördag, januari 09, 2010

"Julgransplundring"


Igår bestämde vi oss för att på lördag plockar vi bort julsakerna. Visst har det varit mysigt att ha dem framme nu när det är snö och allt, men det är ändå skönt att få bort dem innan allt drar igång med skola, dagis, fritids och gympa mm.

Senaste två eller tre åren har Freja fått ha en enkel julgransplundring med några kompisar. Jag har då varit sjukskriven och har kunnat plocka ner alla julsaker och klätt av granen på förmiddagen, och hängt upp lite godis i trådar i granen istället. Sedan har jag har jag hämtat på dagis/fritids efter lunch och så har vi haft lite "julgransplundring".

I år orkade jag bara inte... Men igår kväll kl kvart i nio kom jag på att jag kunde ju klä av granen på kvällen, och hänga upp lite godis, så kunde Freja och Tuva "plundra" den på förmiddagen.
Klockan var kvart i nio, Ica stänger kl nio, och Magnus satt i källaren med Freja i knät och hade just sett klart på nya Tingeling-filmen. Själv var jag "nattklädd".

Jag fick helt enkelt skriva en lapp och ge Magnus där han satt, och ber honom köra ner till Ica och handla. Freja blev ju JÄTTENYFIKEN i en strut! Freja-nyfiken som hon sa själv! ;-) Jag fick först dra en vit lögn att jag ville att Magnus skulle köra ner till Ica och köpa en Coca Cola till mig. Men hon gick liksom inte på det utan malde på om vad det var han skulle köpa. Jag sa att vi måste få ha liiite hemligheter, allt får hon inte veta! Vi sa att på morgonen fick hon veta hemligheten.

Freja kom på att hon måste skriva en påminnelselapp till sig själv till morgonen så hon kom ihåg att fråga vad hemligheten var. Vi skrattade och sa att det kunde hon ju göra. Så här skrev hon i sin Hello Kitty-anteckningsbok, och la den på köksbordet: FRÅGA MAMMA ÅM HEMLIG HETEN.

Hon sa att när hon visste hemligheten sen på morgonen kunde hon ju skriva det i boken. På morgonen när tjejerna hade plundrat granen sa Freja att nu kunde hon ju skriva in det i anteckningsboken. Sagt och gjort. Freja skrev i sin anteckningsbok: AV KLARAT. :-)

Annars har jag idag, utöver att jag städat ut julen, dammsugit övervåningen, och Magnus nedervåningen. Även om vi har platsgran "barrar" den endel. ;-) Freja var hos Sanna på förmiddagen.

Vi har också hunnit med en tur till Sandtaget för pulkaåkning. Det gäller att passa på när nu snön är här, och där är det faktiskt RIKTIGT roligt att åka. Det är vacker omgivning där också. I alla fall när det är snö på alla tallar där runt omkring, det är kuperat där, och ser ut lite som "fjäll". ;-)

Efter pulkaåkningen kom Nette Simon och barnen hit och fikade en stund. Vi passade då på att "slå sönder" vårt pepparkakshus. "Nu är glada julen slut slut slut!" Det blev inte så sent då vi alla kände att vi behövde ha i säng våra barn.

Må väl!

1 kommentar:

  1. Låter mysigt med julgrans plundring, är nåt vi aldrig haft.

    Vist är det mysigt med allt som hör julen till men det har sin charm när all jul är borta också. Mer ljuse kommer in och allt blir så öppet på nåt sätt!

    Hoppas helgen är bra!

    Blir det gympa för Tuva denna omgången också?
    Jag har anmält Emil så han ska gå, kan bara inte komma vid 1a tillfället.

    SvaraRadera