tisdag, januari 12, 2010

Oj oj oj, Tuva är dålig...



Igår kväll fick Tuva hög feber och har haft det hela natten. Hon har sovit så oroligt. När hon vaknade förstod vi varför...

Magnus lämnade Freja på fritids till frukost, så vi lät Tuva sova, men hon vaknade innan Freja och Magnus körde. Upp kom en eländig jätteprickig tjej... Hela ansiktet och ryggen var fullt av röda prickar som under dagen har blivit än rödare och endel har även utvecklats till koppor. Detta är ingen lindrig variant längre! Hon har i stort sätt sovit hela dagen, vilket ju är bra då man är sjuk och har feber. Tuva är bra på att sova bort sina sjukor!

Tuva är så pass stor att hon far illa över hur hon ser ut... Man får inte titta på henne säger hon. Mamma hämtade Freja i skolan och när de kom hem fick de inte heller titta på henne. Lill-stumpan...

Jag lovade Tuva att vi skulle baka en sockerkaka tills mormor och Freja kom, men hon orkade inte hjälpa mig när det kom till kritan. Hon satte sig hos mig i köket, men sa efter bara en kort stund att hon ville sova och gick och la sig i soffan igen.

En klasskompis ringde och ville leka med Freja när hon hade varit hemma en liten stund. Freja blev överlycklig! Jag lånade mormors bil och körde bort Freja dit en stund, här var ju rena sjukstugan. Mormor lagade Korvgryta till oss till middag, en rätt vi åt ganska ofta när jag var liten och som är hemskt god. Falukorv, potatis, purjolök, kålrot och ärtor kokt i ett spad. Enkel vardagsmat.

När jag lämnade Freja hos komisen valde Tuva att lägga sig i vårt sovrum istället för på soffan. När mormor åkte (vid femtiden) kom Tuva upp en stund. Ungen var skållhet. Tempade henne och febern låg på 39.5, dvs alvedondags igen. Hon låg i soffan medan Freja åt middag (jag och mamma hade ätit tidigare) och när vi gjorde läxan. Jag fick då i henne en Päronsplitt.

När Bolibompa började kl sex ville hon ha välling och la sig i vårt sovrum och sa god natt till oss! Trötta lilla sjuka tjej...
Bilderna ger inte rättvisa till hur hon ser ut. Hon är mycket mer rödmosig och liksom flammig... Blixten "blekar till" bilderna. Jag tog ändå med de bilder på vilka hon ser "piggast" ut, av hänsyn till Tuva. På den ena bilden äter hon sockerkakan jag bakade.
Må väl!


1 kommentar:

  1. ja nu kan man se att hon är koppad.
    har kommenterat en gång men det försvann. vete sjutton hur detta ska funka. nu sänder jag igen.
    hälsa tuva (o freja) från morfar

    SvaraRadera