onsdag, januari 27, 2010

Glöm aldrig förintelsen

Det är tydligen minnesdagen av förintelsen idag. Jag tycker det är viktigt att dessa grymheter aldrig glöms! Visst det har hänt fler oerhörda grymheter i våra dagar, men Hitlers grymheter var i en klass för sig. Det handlade om så OERHÖRT många människoliv... Att det faktiskt finns människor som hävdar att det aldrig har hänt, är en skymf mot de människor som överlevde (och inte övelevde!) förintelsen.

Jag gjorde år 2000 en resa till Polen och bla Auschwitz, med mina kursare på Växjö universitet. Det var en otäck men nyttig upplevelse, med många kontraster. Från Krakows underbara gränder och gamla stan, till koncentartionslägret Auschwitz, till den dystra moderna industristaden Katowiche, till omoderna jordbruksmetoder.

Det ohyggliga som inträffade där för lite mer än 50 år sedan blev verkligt för oss alla, och många av oss blev ordentligt tagna. Speciellt en judisk tjej som var med på resan hade det jobbigt... Auschwitz var uppbyggt lite som en utställning och vi hade guidning där. Ett utställningsrum var riktigt jobbigt att se, det var barnteckningar och dikter skrivna av barn-och ungdomar som hade varit i lägren. Befriarna sparade en hel del sådana dokumet till omvärlden. Ett annat minne är den säkert 7 kvadratmeter stora ytan med människorhår!

Men jag gillade faktiskt Polen och skulle gärna åka dit igen! Speciellt Krakow var en underbar stad. Den var dock Kulturhuvudstad det året och hade fräschats upp rejält inför det, Katowice var nog mer urtypen för en Polsk industristad. Något som också förvånade mig där jag satt på bussen och fraktades genom norra europas bördigaste delar, var att vissa fortfarande använde häst och vagn på åkrarna!!!

En liten minnesanekdot så här i kvällningen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar