lördag, januari 16, 2010

Ringa mormor och rapportera!

Freja är för härlig. Igår kväll plockade vi fram tubfärgerna barnen fick i julklapp av mormor och morfar. Jag kände inte igen märket, det var inte sådana jag har på jobbet. De började måla och då såg jag att färgen var då inte helt lätt att få bort... Oj oj, kaos i köket! ;-) Jag muttrade väl något om "fasen, vad är det för färg mormor köpt?".

De målade i alla fall färdigt och sedan skulle då saneringen av köksbord, händer, ansikte och kläder påbörjas. Vi fick skrubba... Så gott det nu går på en unge med vattkoppor i hela ansiktet... Även bordet fick massor av färg på sig. Jag trodde nog att vaxduken var helt förstörd, och det kan jag tala om att det trodde nog Frejan också! Hon kom in till mig i köket och sa:

(Freja) - Fick du bort färgen mamma?
Tystnad, då hon tittar på matbordet som jag har sprejat med massor av köksrengörings-spray.
(Freja, med snusförnuftig röst) - Jag ringer till mormor om det här mamma.

Hon ringde till mormor och berättade, och sen fick jag luren och kunde förklara närmare, och vi skrattade gott! :-) Och färgen, ja den gick faktiskt bort då den hade torkat till lite, då kunde man skrubba bort den med en skrubb-svamp och den försvann i stora flagor.

Annars går allt sin gilla gång. Tuva var himla pigg och busig i går kväll. Men hon började klia som bara 17 när hon hade sovit i kanske 45 min... Lustigt då jag en timme tidigare pratat med Patrik och sagt att hon INTE hade kli! ;-)

Hon var jätteledsen i sömnen och fnattade och höll på... Vi bestämde att, för att inte både jag och Magnus skulle vara jättetrötta i dag, låta Tuva sova i gästrummet/kontoret i källaren, med mig eller Magnus. Lotten föll på Magnus. ;-) Han fick dock sovmorgon på morgonen då jag gick upp med tjejerna. Tavegylen hjälper bara någon timme, sedan dröjer det ändå innan man får ge henne nästa dos...

Tuva ÄR himla gnällig och säger ibland "jag önskar jag var frisk nu". Kliet är nog jobbigt. Men hon "pular på" här hemma, med pussel (som hon annars inte gillar!) och spel av fiskespelet.

Må väl!

1 kommentar:

  1. Jag känenr igen det där med dem tub färgerna:-( Ellen fick sånt i somras då hon fyllde år, ihop med riktiga tavlor osv. Kanon kul, fina penslar mm. SÅ Ellen gjorde riktiga "konstverk":-) Färgen jätte svår få bort dock:-(

    Skönt Tuva mår bättre men tufft med klådan, tavegyl hjälper men man blir ju sjukt trött.
    Men kvittar ju om man e sjuk.

    I em blir det sing star här,kuligt värre.
    Jag gillar sjunga, för att inte tala om Emmie.

    Sköt om er.
    Kramen

    SvaraRadera