måndag, oktober 26, 2009

Så var det dags... Vaccination


Oj oj, vilken rusnig! Inte alls! ;-)

Jag hade fått besked via telefon med Vårdcentralen för två veckor sedan att de vaccinerade riskgrupperna under två veckor (förra veckan och denna) enligt principen att exempelvis idag måndag tar de alla födda dag 16-19 i varje månad.
Hon rekommenderade mig att vara där halv nio även om de inte började vaccinera fören kl nio, och jag var FÖRST. ;-)

Jag blev lite nostalgisk, vaccinationerna skedde nere i källaren på Vårdcentralen, där MVC (Mödravårdcentralen) låg när jag väntade Tuva. Vaccinationen skedde i Nancys (barnmorskan jag hade) rum. Tyvärr finns nu inte MVC i vårt samhälle, vi får pallra oss till grannsamhället. ;-)
Sköterskan började med att berömma min fina stora Rosa bandet-"bling bling-brosch" jag har på jackan. Älskar den själv! :-) Sedan frågade hon om jag ville sitta eller ligga. Jag svarade att jag sitter gärna. Sedan kom frågan "är du vänster eller högerhänt, det är bra att ta i vänster arm om du är högerhänt". Då fick jag svara att det finns inga alternativ för mig, det måste bli i höger arm även om jag är högerhänt. Har man opererat bort en massa lymfkörtlar i vänster arm få man inte ta vare sig sprutor eller prover i den armen.

Sedan kom... STICKET... som jag INTE ENS kände! Mitt minne från vaccinationen i skolan (måste ha varit i sjätte klass) var att det ändå faktiskt gjorde lite ont just när de stack. Men inte nu. Jag sa glatt till den trevliga sköterskan "tack, nu har jag ett positivt minne av sprutor". Hon svarade "hoppas att du nu då inte får någon influensakänning i kväll". Hon sa att får man någon biverkning brukar den komma efter sex till åtta timmar.

Jag var tvungen att ringa mormor och be henne säga till Freja att jag hade tagit spruta och att jag inte kände den alls! Freja är nervös för influensasprutan... Vi fick för minst en månad sedan förfrågan från skolan om ens barn skulle vaccineras eller inte. Sedan har vi inget mer hört. Antar att skolan inte heller vet mer... Men vi får säkert mer information snart. Har hört något om att det kan komma att ske på kvällstid, vilket jag tycker låter bra. Då har man ju möjlighet att kunna följa med barnet. Hur vi gör med Tuva vet inte jag... Ska ringa BVC och höra med dem.
Jag hann hem här och ta en kopp kaffe och blogga lite. Barnen är ju hos mormor och morfar. Snart ska jag köra till jobbet.
Må så gott!

2 kommentarer:

  1. Spännande se hur du mår sen, du får rapporetera;-) Skönt det ej gjorde ont.
    JAG skall ej ta den innan jag fött, få se hur det blir efter förlossn sen.

    Jag kommer iaf inte ta den nu, jag vill ej vara "försöks kanin", vänta som flera vänner till mig o se hur biverkningar o hur allt blir innan jag ta ställning;-)Thats me!!

    Hoppas du mår bra nu o slipper få biverkningar.
    Kram o trevlig dag
    JO

    SvaraRadera
  2. Hej
    Jag är också mycket tveksam till att ta sprutan men brukar hålla mig undan sånt så det är inte bara nu.
    Hoppas du inte får några biverkningar. Hört de som fått väldigt ont i armen och de som åkt på feberfrossa över natten. Men är ju inget allvarligt.

    Vi har ju inget på Sturkö som ger vaccinet så vi får åka till lyckeby, gäller Emil för Emil som är 4 år. De får inte via skolan.

    Hoppas du får en bra dag!

    Mvh Theres Ulvesjö (Sturkö)

    SvaraRadera