torsdag, oktober 29, 2009

Döskalle-teckning i Halloween-tider


Ååå, gulle-Freja. Ikväll när jag var inne och sa godnatt till henne ville hon visa mig sin dödskalle hon hade ritat förut ikväll.

Jag tycker den blev sååå söt! :-)

Freja är spänd inför imorgon kväll. Det är ju Halloween! Jag har lovat att Freja och Tuva ska få klä ut sig lite "häxigt". Vi vill inte att de ska gå ut och ringa på dörrar och säga Bus eller Godis. Att gå påskkärring är helt OK, det är en gammal tradition. Det är dessutom på våren, det är ljust och mysigt mm. Men nu i okt, nej huu... ;-)

Vi gjorde på samma sätt förra året, barnen klädde ut sig och "skrämde" de som ringde på! Och fick så klart godis när vi delade ut till de som ringde på.

Ikväll rinde det på två tjejer i 14-15 års åldern och sa Bus eller Godis! Jag blir lite irriterad att de kommer en vanlig torsdag! Jag sa till dem att det inte är inte rätt dag, vi har inget godis! ;-)

RÄTT DAG ÄR ALLTSÅ FREDAG! Och då är det heelt ok! :-)

Men gå INTE på lördag, då "sörjer" vi och tänker på våra döda. En stor högtid i den kristna världen.

5 kommentarer:

  1. Hmm halloween firas om jag inte är helt fel ute alltid den 31/10 så i år sammanfaller det faktiskt med vår högtid på lördag...

    SvaraRadera
  2. Oj oj, vad tokigt! :-( Konstigt att de inte gör så att det alltid är på fredagen innan Alla helgona, då hade det ju inte krockat liksom...

    Jaha, då har vi firat på "fel" dag i år... Ja ja, imorgon göre sig ingen besväret här kan jag säga. Jag tycker det är FEL. ;-)

    Ha det bra! :-)

    SvaraRadera
  3. Jo jag kan väl lite hålla med dig om att det kanske blir lite fel när de dagarna krockar.Men det är väl för att det här i Sverige har blivit främst ett handelsjippo.

    Halloween firas alltid 31 oktober i USA. Halloween i USA är en fest som väcker både positiva och negativa reaktioner. De negativa reaktionerna handlar främst om att festen har hedniskt ursprung, att den tar upp ett dödstema samt att den är uttalat kommersiell. För många är dock Halloween en oförarglig höstfest som alla generationer kan fira tillsammans, med festligheter och upptåg. Den är, som karnevalen, ett tillfälle att lösa upp gränserna mellan levande och döda, mellan nuet och det förflutna, mellan det tillåtna och det otillåtna.
    Ser man på det så så tycker jag nog faktiskt att det går utmärkt att ha både Halloween och Alla helgona samtidigt för jag tycker nog att man kan sörja sina bortgångna släktingar och vänner och ändå ha lite festligheter. Men vi sörjer alla olika och det måste vi få göra. Vi kommer inte vara hemma ikväll så hos oss är det ingen idé att tigga godis. Just den biten av Halloween är jag väl inte så förtjust i. Hellre då en fest med familj och vänner ;)

    Ordet Halloween är en sammandragning av All Hallows Eve (Alla helgons afton).
    Här finns lite information om du vill läsa mer ;) http://www.nordiskamuseet.se/publication.asp?publicationid=3218

    SvaraRadera
  4. Enl affärer firar man Hallowen i dag, å det skall VI göra:-)
    Är hos mon bror varje år, tradition nu. 3dje året i år. Blir 10 vuxna o 8 barn, barnen utklädda. SPöka för dem närmsta grannarna bara:-)

    Ha en trevlig kväll.
    Kram JO

    SvaraRadera
  5. Ååå, låter mysigt med Halloweenfest! :-) Kul för barnen ju!

    Kram Chri

    SvaraRadera