måndag, oktober 19, 2009

- Mama Mia tuttarna klia!

Lite bröstsnack så här i "bröstmånaden" oktober! ;-)

- Mama Mia tuttarna klia!

Detta säger Tuva ibland, hon säger att hon lärt sig det på dagis av något barn där. Hon fnissar glatt när hon säger det, så hon förstår ju att det liksom är lite så där "busigt".

Men åååå ändå så charmigt harmlös hon är vår lilla snart fyraåring! Magnus frågade henne när de gjorde henne i ordning för natten "vad är tuttarna då?". Då säger lilltjejen "napparna", som att det vore den mest självklara sak i världen! Här nere i Blekinge säger man ju tutte till napp. Vi har dock aldrig sagt det här hemma, men på dagis tror jag de säger det.

Så i hennes värld betyder det alltså helt enkelt att napparna kliar! :-)

2 kommentarer:

  1. Hmm jag som är smålänning från början säger också tutte så det är nog inget som är typiskt för Blekinge :)

    SvaraRadera
  2. Nej tutte är nog lite typiskt för södra Sverige misstänker jag. Diaklekter är sååå intressant! Det språkprogram SVT brukar visa med Fredrik Lindström tycker jag om. :-)

    Jag har ju föräldrar som kommer från norra Sverige, och har ju själv bott i Sthm från att jag var 7 till 14 år.

    Tutte för mig är nog mer slang för bröst faktiskt! ;-)

    Ha det gött!
    Chri

    SvaraRadera