onsdag, november 11, 2009

Nu är båda tjejerna vaccinerade!


Freja fick sin vaccination i skolan i måndags. Det var tufft för ängsliga själen Freja, men det gick och, hon var sååå stolt att hon gjorde det! Och hon erkände att det egentligen inte gjorde speciellt ont. Jag var med henne och efteråt fick hon följa med mig till mitt nya jobb. Jag jobbar på två olika förskoleavdelningar och på måndagarna är jag med småpluttarna. Oj vad Freja tyckte det var roligt med de små barnen. Freja har bara haft lite ont i armen, ingen annan reaktion.

Idag tog Tuva sprutan på BVC/Vårdcentralen efter dagis. En dagiskompis tog den samtidigt. Ja, där var massor av barn! Det gick bra. De små fattar liksom inte riktigt vad som händer, de busade som bara den innan det var deras tur. Väl inne hos sköterskan fick Tuva välja ett klistermärke och medan hon valde tog sköterskan sprutan! Det gick bra, men Tuva blev totalt överrumplad. Hon var liksom inne i sitt val av klistermärke, och var inte beredd. Hon började gråta helt lätt, men slutade fort.

Magnus kom nu ikväll hem från Stockholm så jag hade lite problem med "logistiken" i eftermiddags. Freja och Karolina fick skjuts av farfar Bengt till gympan. Jag tog Tuva till sin gympa. Hon ville prompt gympa idag trots sprutan.

Jag och Tuva var på byns Ica-affär innan hennes gympa. Tuva har så skön stil! Jag tror hon sa till HELA affären att hon hade tagit spruta! Min jacka gick sönder och jag sa väl det till henne "åh, mammas jacka gick sönder". När vi gick förbi en av killarna som jobbade där sa hon "min mammas jacka är sönder". Han skrattade! ;-) Tuva var precis likadan den dagen hon fyllde år. Vi var nere på Ica i ett kort ärende då och sa hon tll HELA affären att hon fyllde år. :-)

Tuva, den bustjejen! Hon klippte i sin klänning igår på dagis! Freja såg det när de åkte hem med farmor och farfar. De hämtade igår då jag hade lång dag på jobbet (planeringsdag). Tuva skyllde på en av killarna på dagis. Hon berättade till och med att fröken sa till honom! Men jag blev fundersam när jag hörde det. Farmor och farfar sa att fröknarna hade ju inget sagt till dem när de hämtade.

Jag rinde och pratade kort med dagis i morse. Jag ville inte ta det med dem så hon hörde det. De lovade att kolla upp saken under dagen.

När jag hämtade berättade personalen att hon hade erkänt att det var hon själv som hade klippt i klänningen. Och hon hade skämts... Alltså hon är en sån busa! Hon är liksom en sådan unge som har sådan enorm fantasi! Freja har aldrig varit så fantasifull, och hon har i princip aldrig gjort sådant här "bus". Man ser i Tuvas lek med bla Barbie att hon har en enorm fantasi! Ibland får hon ju till saker som är helt sanslösa! Jag tror liksom inte alltid att hon har ond avsikt, utan många gånger skenar fantsin iväg. ;-) Men naturligtvis ska man ju aldrig skylla på någon annan som hon gjorde! Vi hoppas att hon aldrig gör om det.

På bilden, Tuva väntar på att gympan ska börja.

Må väl! Nu väntar sängen. Man sover sämre när man är själv i huset med barnen, som jag ju varit i två nätter.
PS. Klarade grunskursen i Livsmedelshantering.

3 kommentarer:

  1. Skönt ha det gjort nu med vaccin mm även om jag gjorde det mer skäck blandad förtjusning;-)
    Stackars Emmie dock ej pigg än, fick väcka henne nu i puffen kl halv 4 för att hämta Emmie. Kokhet:-O

    Ja ja nu kommer M snart hem med gula Met, gott.
    Barnen blev glada, hoppas Emmie äter. Dricker iaf!

    Kram trevlig kväll.
    Jenny

    SvaraRadera
  2. Hämta Ellen skall det stå:-)

    SvaraRadera
  3. Hävde min paus på blogg, lite sugen igen då ork o lust finns:-)Välkommen åter, ha ha

    Kram Jenny

    SvaraRadera