måndag, november 16, 2009

Har ni dödat gåsen?

Japp, det har vi. Den lever inte! Vi looovar. ;-) Tuva frågade när farfar Bengt skar gåsen om vi hade dödat den. :-)

Vi har annars haft en skön helg i Skåneland. Vi kom fram till stugan lagom till förmiddagskaffet/brunchen. Freja blev lycklig när farmor hade ställt fram en Brieost, och Tuva blev lycklig när hon såg skålen med köttbullar! ;-)

Efter "brunchen" ville barnen plocka fram pärlor och "pärla" lite. Tuva gjorde två jättefina halsband till farmor och och gammelfarmor. Freja gjorde ett jättefint långt halsband till mig. :-)

Egentligen skulle Magnus morbror med fru varit med men hon var inne på fjärde cellgiftskuren och mådde pyton... Hon blev inlagd i söndags med infektion och hög feber. Precis som jag hade det, jag låg på sjukhus i nästan två veckor, först pga kräkningar och diarrér, när det blev bättre fick jag plötsligt hög feber. Det blev då antibiotikabehandling interavenöst. Läkarna förkarade då för mig att jag inte hade blivit smittat av något/någon, utan man är likom sååå nedsatt i sitt immunförsvar så man blir "smittad" av sig själv, man blir smittad av egna bakterier i sin kropp. Där var faster nu... :-( Hu, man blir så påmind....

Gåsen var mycket GOD! Men det blev beytdligt mindre kött av den än väntat. Man måsta få skoja, och vi skojade och sa att det näsan var "tur" att vi inte blev fulltaliga på detta vårt första "gåsa-kalas"! ;-)

Barnen njuter i stugan, precis som vi vuxna. Vi gick på promenad på söndagen och hälsade på alla djur som finns där på gångavstånd från stugan, geten Bill, hästarna, ungtjurarna, och sist men inte minst grisarna och fåren! Geten Bill går löst på "sin" gård. Han mötte oss på vägen. Den ena hästen, Monito, är en ponny och man får INTE säga att den är liten, då blir den stött. ;-) Monito har alltid en så fin fläta i manen.

På landet - i stugan? Vi bor ju i södra Sverige och här säger vi att vi åker till stugan, när vi bodde i Täby sa ju alla kompisar mm att de åkte till landet. Ja, jag hängde med kompisar "till landet" ibland. Det var (är fortfarande) "poppis" att ha stuga/ha landställe någonstans i Roslagen. Varför jag tar upp detta är för att Tina och Felix Herngren skojade om detta i Tinas Cookalong som jag nu tittar på på fyran.

Må väl! :-)

2 kommentarer:

  1. Oh vad mysigt ni haft det;-)

    Jag tycker ju lite att "jämjö" är landet, men är man från Lby så blir det nog lätt så. Vet man sa att killarna på jändel var ju bönder då man gick på högstadiet*ler*

    Nu blir det sängen o ny tidning.
    Kram o go natt.
    Jenny

    SvaraRadera
  2. Joo, fast det är inte riktigt betydelsen "på landet" som långt från stan jag vill komma åt. Utan jag vill mer komma åt att substantiven "landet" och "stugan" går att likställa. :-) Att åka till stugan, att åka till landet/landstället. Ville bara förtydliga mig.

    Klappa magen och ta hand om dig. Nu ska jag nana (också dialektalt ju!). Är som du nog vet hemskt intresserad av språket och dialekter.

    Kram go natt!

    SvaraRadera