torsdag, november 05, 2009

Ängamat och kärleksförklaringar

Idag har Frejas kompis Ellen varit här och lekt. Jenny hämtade dem när skolan slutade kl ett och när jag slutade kl ett tog jag bussen och hämtade Tuva på dagis, sedan gick jag och Tuva och hämtade tjejerna så lekte de hos oss.

Jag lovade Freja tidigare i veckan att på torsdag när jag slutar tidigt ska vi göra en soppa de har lagat i skolan när de hade höstfest veckan innan höstlovet. De fick med receptet hem. Soppan heter Ängamat, tror det är en gammal traditionell maträtt. Freja gillade den.

Freja och Ellen skalade morötter, skivade morötter och skivade purjolök så duktigt. Tuva fick förtroendet att hälla i de gröna ärtorna. Hon var så nöjd med det, lekte för fullt med den frysta ärtpåsen. Påsen höll. ;-) Jag tog i beaktning att påsen KUNDE gå sönder, men jag tänkte att vad gör lite frysta ärtor på golvet, bara jag slipper besöka akutan pga Tuva och knivar fler gånger! ;-)

Soppan blev mycket god! Freja tog till och med om. Hon är så kinkig med mat, kul att göra henne delaktig i matlagningen. Vi hade ugnsbauguetter till. På höstfesten hade de Grahamsbullar men det orkade jag inte ställa mig och baka. De hade även äppelkaka till efterrätt men det bidde inget med det heller! Men kanske i helgen, jag såg att vi hade så mycket äpplen i kylen.

När vi stod där och skar berättade Freja att hon hade gett Peter (killen hon är kär i, i klassen) ett hjärtbrev där det stod att hon gillade honom!!! Hon satt och gjorde/skrev det i söndags tillsammans med kompisarna Sanna och Tilde och sa då att hon skulle ha den med till honom. Jag trodde inte henne riktigt. ;-) Igår glömde hon den men idag kom hon faktiskt ihåg den! Jag tycker det var SUPERMODIGT gjort av Freja!!! Hon skrev så fint, något i stil med "Peter du är gulig".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar