söndag, november 01, 2009

Myyys att ha ett syskon så tätt i ålder!

Ikväll somnade Freja och Tuva i vårt rum tillsammans. Jag sa till dem att när jag var liten drömde jag om en lilla- eller storasyster som var nästan lika gammal som jag, så som Freja och Tuva har det. Nu är jag ju så klart SUPERGLAD för min bror Patrik, men vi "fann varandra" mer i vuxen ålder skulle jag vilja säga. Det är sju år mellan oss och han tyckte alltid att jag var pest och pina när jag var liten. Men någonstans hade vi nog alltid varandra ändå. :-)

Idag har de dessutom lekt tillsammans med Sanna (och Manda en stund) och en annan tjej i klassen en stund. Sanna Manda med fam kom en runda i förmiddags och "firade" Tuva, de hade med en liten present, ett Barbie-barn med ponny-häst.

Annars har dagen gått till att ta det lugnt, men även tvätta massor av tvättar i maskinen och vikning av tvätt. Magnus har klippt gräset och kört med uppsamlaren så att han även fick med alla löv som låg på gräsmattan.

Tuva sa så här till mig här om dagen:

Mamma... Vi har grupper nu på dagis. Det var ett sånt FASLIGT liv förstår du. Alla bara skrek. Alla UTOM jag. Jag är i Bamse-gruppen.

Jag var tvungen att fråga personalen och de sa att jo då hon hade så rätt så, de har numera delade "samlingar" tre dagar i veckan. Spontant säger jag "äntligen", de flesta andra förskolor införde grupper för säkert fem år sedan! ;-) Jag har vekligen undrat för mig själv hur de har orkat att ha samlingar med ca 23 barn! Ljudnivån blir ju olidlig, tysta barn blir väldigt hämmade etc... Men de är lite "efter" med alla nya "influenser" eller "trender", här i vårt lilla samhälle. Dagiset är bra på alla sätt, jag har egentligen inget att klaga på, det är bara att inse att allt "nytt" kommer hit till vårt lilla samhälle - förr eller senare! :-)

Och jo då, Tuva var ärlig, enligt fröken var Tuva INTE en av de som pratade och skrek mest. ;-)

2 kommentarer:

  1. Oj vad du ändrat utseende på bloggen idag:-O
    Jag kikat in 2ggr, olika bild varje ggr.
    Ha du besluts ångest?

    Härligt med syskon i deras ålder, kan bara hålla med. Nu blir det ju 4 år mellan Emmie o Elvira men blir kanon:-)

    Jag ha 10år o 7år mellan mina bröder o mig, som du säger vi ha funnit varann runt tonåren ungefär:-) Dem ha alltid månat om "lilla mig".

    Trevlig kväll.
    Kram JO

    SvaraRadera
  2. Ha ha, ja jag testar lite, låter det smälta - och testar något nytt! :-)

    Jo härligt med syskonkärlek. :-) Det är både positivt och negativt att ha barn tätt tror jag. Men jag tror absolut det blir mer konkurens med syskonen tätt. Är det längre emellan blir det liksom inte samma tävlan.

    Ha det bra!
    Kram Chri

    SvaraRadera