torsdag, november 26, 2009

En trygg vardag. Tankar.

Ååå, vad glad jag är för att just jag sitter här i dag i vår trygga vardag, i vår trygga by, barnen i skola och på dagis. Att jag är frisk (dvs inte dödligt sjuk), att det snart är jul och att vi fyra i vår lilla familj har varandra.

Att jag slipper sitta och rita teckningar med ledsna gubbar (alla ledsna: mamma, pappa, farmor mormor etc) tillsammans med mina barn... Jag har hittat en mycket jobbig blogg att följa... http://annajansson73.blogspot.com/

Anna fick mycket aggressiv bröstcancer när hennes första och enda dotter var bara några månader. Hon har kämpat på bra under ett år nu, men det sista jobbiga beskedet är att hon har fått massor av cancertumörer på olika ställen i hjärnan. Läser hon statisktik inser hon att hon har max ett år kvar att leva...

Hela hennes familjs vardag är fullt KAOS just nu... Alla är ledsna. Dottern på 15 månader påverkas så klart, hon vill sitta och rita ledsna gubbar med mamma, alla ska vara ledsna, för så är alla runtomkring henne...

Fyyy, jag har varit i samma kaos, men mitt kaos varade i ca 10 dagar (då var det nattsvart i mig), sedan fanns bara kämpa-kämpa glöd kvar, då jag faktiskt insåg att jag hade chans att klara av min cancer. Visst hade jag dippar emellanåt, cellgifterna var ju oerhört jobbiga, men gjorde väl förhoppningsvis nytta. Det är väl där hon har varit nu under ett års tid då hon tydligen svarat väldigt bra på alla behandlingar etc. Det hon skulle fortsätta med nu var Herceptin-behandlingen (som jag också fått i ett år), men vad händer nu? Men jag kan (men kanske ändå inte...?) verkligen förstå vilken fruktansvärd situation hon och hennes familj just nu befinner sig i, med det besked de fått... Jag har ju nosat på det... Hur orkar de, ja hur orkar man, var tar de kraft ifrån? Har man reservkrafter? Jo, det har man, det vet jag ju, men ändå? Arma människor...

Hon beskriver det som att tänk om någon säger dig att om två månader MÅSTE du ta ett flyg till exempelvis Thailand, bara du i din familj får åka och du får veta att planet KOMMER att störta. Du kommer förmodligen inte att överleva. Av passagerarna kommer EN mirakulöst att överleva, det KAN vara du, men den chansen är väldigt liten.

Hon skriver så här i sin blogg:

Det är inte så troligt att det blir du, men det finns en once-in-a-million-chans. Hur förbereder man sig och sin omgivning för den resan?

Ja livet är grymt... Och orättvist. Varför ska inte denna tjej få vara med och påverka sin dotters vardag i MASSOR av viktiga barn- och ungdomsår?

Man ska banne mig vara oändligt tacksam. Jag skriver sällan massa slentrian-platityder om hur mycket jag älskar de mina, jag skriver hellre om vardagen och hoppas att jag i det jag SKRIVER i min blogg liksom ger uttryck för hur oändligt mycket jag tycker om, och håller av, de mina.

Exempelvis här om dagen då jag beskrev vilket ”bra” norrländskt ord min kära mamma har lärt mig, eller mammas och min konversation som slutade i ett gapflabb på Bromma flygplats när vi åkte hem från mässan i sept, eller när Magnus ringde här om dagen och bad mig diska ur våra champagneglas som inte var använda på ett år, eller att svärfar Bengt skrattade så ömt åt att vår Tuva var lyckligt ovetande om att det var onsdag och gympa-dag igår, eller när Freja står och ser på ”discogrisarna” när vi var i stugan sist, eller att Freja ska fråga morfar om rymden för det är morfar bra på, eller att Tuva snart blir förvandlad till en av farmors köttbullar, eller hur glad jag såg att Freja blev när farmor och farfar skulle med till ishallen ;-)

***

5 kommentarer:

  1. Härligt med lite känslor på din blogg:-)
    I like, go Christina.

    Hoppas du fått skön vila i dag.. Vänta hem Ellen nu, kul höra om dagen. Flipp lr flopp liksom:-)
    Men enl Helen Karolina mamma så hade alla åkt helhjärtat så nog hade det gått bra:-) ( jag fick sms av henne).

    Ha en skön kväll med dina kära.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Allså, vad jag ville säga med detta inlägg (ha ha du missuppfattat ofta mina inlägg) är väl att jag INTE varje dag har såna här "känsloyttringar" i mina blogginlägg.

    Utan jag försöker skriva mina dagliga inlägg om dagens begivenheter med kärleken till familjen inbakad, allt jag är med om beror i stort sätt på min familj. Min vardag är min familj, det jag skriver om den, hoppas jag ger uttryck för hur mycket jag håller ALLA in min fam.

    Min stil på blogg är så att jag försöker skriva lite mer i en "krönika-stil" (med mycket humor, liver är humor!) än som en dagbok liksom. Jag vill INTE vara så öppen som i en dagbok! ;-) Jag vill ha privatliv.

    Men som sagt, ibland behövs såna här inlägg i bloggen, för att förstärka. Kommer de ganska sällan, som de gör in min blogg, menar jag VERKLIGEN något med inläggen liksom. :-)

    Finns nog olika typer av bloggar, mer "dagboksbloggar" och mer "humor-krönika-bloggar". Jag skriver mycket för att jag ÄLSKAR att uttrycka mig i ord! :-)

    Kram Chri

    SvaraRadera
  3. Ha ej missuppfattat ditt inlägg utan menar bara att sånt gillar jag, mkt känslor:-)
    Thats me!!!

    Som sagt menings uppbyggnader lr "fina" uttryck kvittar mig, är ju ändå BARA en blogg liksom:-)

    Jag ha min blogg för att skriva av mig om min livs situation o vardag. Gör mig gott!!

    Kul att tjejerna vill gå på disco i morrn, härligt.
    Trevlig kväll.
    Kram J

    SvaraRadera
  4. Jag tror nog att jag förstod vad du menade med ditt inlägg och jag blir rörd. Jag tror aldrig det går att sätta sig in i hur det är i en familj som får ett sådant besked som denna kvinna har fått nu och som du ju i början inte visste om du skulle få.
    Jag såg en film för ett tag sedan som handlade om detta och det fick mig till att börja gråta när jag börjar fundera på hur det skulle vara om man inte får lov att vara med i barnens liv under deras uppväxt...
    Jag har också stunder ganska ofta då jag är oändligt tacksam för det liv som jag har även om jag kan bli trött på min jobbsituation ibland och barnens gnäll ;). Men jag tror att det är jätteviktigt att man ibland kan stanna upp och känna hur bra man faktiskt har det.
    Jag är inte heller mycket för att skriva i min blogg om hur mycket jag tycker om mina barn osv. Det säger jag till dem ofta ändå.

    SvaraRadera
  5. Skönt att vi alla människor är olika;-)

    SvaraRadera