måndag, februari 01, 2010

Magsjuke-måndag

Jag sov på golvet i Frejas rum i natt. Hon vaknade några gånger i natt och försökte kräkas, men kunde inte. Hon är så duktig och "sköter det själv". Jag vaknar bara av att hon är uppe och "stökar", stor-tjejen! :-)

Hon hade nog tömt magen fullkomligt på kvällen. Klockan tre i natt drack hon mängder av vatten, och då tänkte jag att då har hon ju något att kräkas upp, men icke då. Så sjukan hade samma lätta karaktär som hos Tuva.

I morse när Freja vaknade sa hon att magen kurrade som 17 - hon ville ha mat! Hon fick te utan mjölk och rostad macka. Sedan har det bara flutit på, hon verkar må bra.

Usch, det var en lite lömsk magsjuka. Vi trodde faran var över då ju Tuva kräktes i torsdags morse! Jag blev jättepaff när Freja började kräkas i går kväll. Bara inte Freja smittade ner folk som var på Bling-partyt igår eftermiddag...

I förmiddags var vi inne och mös, barnen badade bland annat. Med badkläder på! Längar de till sommaren tros? ;-) Jag lullade runt och gjorde en planeringsgrej till jobbet, och drack kaffe. På eftermiddagen fick barnen vara själva hemma den stunden det tog för mig att gå till klasskompisen Ellen och hämta läxan för veckan. Det var en del kan jag tala om! Det var individuell matteläxa, alla skulle räkna framåt till sidan 96. Det verkar som att många hade en hel del att räkna, så Freja var inte ensam! Freja hade väl en tio-tolv sidor att räkna, plus "sjukläxan", plus läsläxan och L-läxan på det...

Jag hade lovat dem att gå ut och leka lite i blöt-snön när jag kom hem. Det har blivit totalt väderomslag sedan igår, från - 18 grader, till 0 gradigt! Freja hade hjälpt Tuva med alla ytterkläder när jag kom hem, så det var bara att gå ut.

Ååååå, vad det är härligt att ha dessa underbara tjejer vi har! 7 och 4 år. Härliga åldrar! :-) Man kan göra så mycket med dem nu! Äntligen, kan jag faktiskt känna! Nu kan man lära dem, och göra allt det, man minns att man gjorde under sina tidiga skolår (lekar, pyssel etc), man kan börja läsa kapitelböcker man som vuxen faktiskt också har behållning av (humor, humor - det är härligt att skratta åt en bok tillsammans med sitt barn!), mm mm.

Idag var vi ute och gjorde ett mastodont snö-fort på baksidan. Tro mig, jag var HELT slut i armarna efter att ha rullat ca sex STORA snöklot, plus tre små att ha uppe på. Jag ska ju tänka på att vara försiktig med min vänsterarm pga risken för lymfödem... ;-) Men så läckert det blev! Vi satte en flagga på också, en snusnäsduk jag knöt fast på en pinne.

Vi fikade mellanmål ute i fortet. Barnen hade med mig i någon mamma-pappa-barn-lek, men de accepterade att jag var med bara lite på en kant. De lekte i princip själva.

Nu väntar en kopp te, och sedan min egen sköna säng (jag slipper madrass i Frejas rum). Imorgon väntar jobb. Magnus och Freja har lite matteläxa att göra! ;-)

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar