lördag, februari 06, 2010

Idag: Vattenpalatset Kaskad






Vi har lovat tjejerna, sedan i sensomras, att vi skulle åka till ett sk Äventyrsbad någon gång under hösten/vintern. Vi "dealade" om det pga att det inte bidde att vi besökte Barnens gård (ett sommar/bad/lekland här i närheten) någon gång under sommaren, som vi lite löst hade lovat. Vi sa "tänk er en mörk tråkig november-söndag, då åker vi och badar!", det blev en snöig februari-lördag i stället! ;-) Nu ska jag ju snart opereras och då är ju inte bad så lämpligt på ett tag, så vi fick lite "eld i röven". Vi vill hålla vad vi har lovat i största möjliga mån.

Så imorse vid halv tiotiden åkte vi till Tingsryds äventyrsbad, Vattenpalatset Kaskad. Barnen var såå spända och exalterade! Varken jag eller Magnus är mycket för att "visa upp" våra vinterbleka kroppar men vad gör man inte för barnen? ;-) Jag tycker dessutom det är jobbigt att visa upp mig i duschen mm, pga av jag bara har ett bröst... Några kanske tänker att det är väl bara att duscha och låta folk titta, men jag fixar inte riktigt det... Det är ett bök med att jag får byta om på toaletten mm. Freja är så stor och duktig, hon vet och förstår hur det ligger till, så hon var med mig inne på damernas, och vilda Tuva var med Magnus på herrarnas.

Det var ett "lagom" stort äventysbad. Barnen har inga höga krav på sådana anläggningar då detta var första gången. Vi var ju på Vildmarkshotellet i somras, och där fanns ju äventyrsbad, men det var ju förhållandevis enkelt, där var det ju miljön i stort som var det fantastiska!

I Tingsryd fanns en stor bassäng med någon liten grotta att simma in i, vatten som sprutade, en ränna med strömt vatten mm, och en "avslappningsbassäng" där det var lite dov belysning och jättevarm och skönt i vattnet, en stor bubbelpool, en vattenrutchkana och slutligen en motionssimningsbassäng. Det Magnus och jag tyckte var lite negativt var att det var så pass kallt i luften. Man är där ju ändå i några timmar, vi vuxna började frysa ganska rejält sista stunden. Har hört att äventyrsbadet i Växjö har varmare i luften, det verkar gött. ;-) Så nästa gång provar vi kanske Växjö!

Freja och Tuva njöt i stora drag! :-) Freja-vattendjuret simmade och simmade och dök från kanten i motionsbassängen, åkte vattenrutchkana och simmade i strömmen. Tuva plaskade och höll på, med arm-puffar på sig, där hon bottnade. Hon vågade åka vattenrutchkanan då den var bra på det sättet att man inte "landade" i någon djup bassäng utan bara i en liten "kopp" vatten i slutet på rutchkanan. Bubbelpoolen var inte heller dum.

Må så gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar