söndag, februari 14, 2010

Muskler som legat i dvala

Har idag använt muskler som jag inte använt på myyycket länge! Jag har åkt längdskidor för första gången på ca 25 år! Hoppsan vad gammal jag plötsligt kände mig, oj 25 år liksom! ;-) Tror det var 1985-87, i Täby, jag åkte då endel med pappa och min bästa kompis Karolina på sportlovet.

Mia och Bengt hämtade mig och tjejerna här på förmiddagen. Magnus stannade hemma och fick en hel del gjort i hallen. Han måste få det klart, och det är helgerna som finns till hemma-arbete. Han tog sig ju tid att åka till Äventrysbadet förra lördagen.

Det var fint spårat där vi åkte. Det fanns en slinga på 6 km i skogen, men de hade även spårat upp en trevlig bana på 1,2 km på en äng. Där på ängen åkte Freja, farfar och jag först två varv, sen vila och lunch, sen ett varv till. Freja var superduktig!!! Tuva åkte ett halvt varv med farmor som "medhjälpare" (farmor plumsade i djupsnön bredvid). Tuva var duktig. Men hon har inte så bra skidor som Freja och jag, hon har mer ett "barnskidset". Freja har ju riktiga grejer!

Precis när Freja började "säcka ihop" av trötthet (efter nästan två varv) hörde vi så vackert bjällerklang på håll. Det var två slädar med hästar som kom närmare på vägen. Det var så vackert! Farmor stod nära vägen med Tuva på skidor. Hon hejade på dem och jag och Bengt vinkade. Bengt, jag och Freja stod en bit ifrån så vi hörde inte vad farmor sa, men plötsligt började farmor spänna av Tuva skidorna. De skulle få åka med! Jag sa till Bengt att Freja måste ju också få åka med! Så vi ropade och sa att Freja ville åka med. Klart hon skulle, farmor hade inte tänkt annat, men hon hade fullt upp med att få av Tuva skidorna. Freja tog snabbt av sina skidor och sprang över ängen bort till slädarna.

Vilken upplevelse för farmor, Freja och Tuva! De åkte inte långt, men ändå! :-) När Bengt och jag anslöt oss till slädåkar-tjejerna kramade jag om dem och sa att nu har de gjort något jag aldrig gjort! Precis som i Bullerbyn, och Emil i Lönneberga! :-)

Efter slädturen plumsade vi i ännu mer djupsnö, till en helt igensnöad grillplats. Men där fick farfar igång en eld och vi kunde grilla korv och farmors "grillspett" med köttfärs. Som vi sa till Tuva, köttbullar på pinne.

Vi har haft en så fin Alla Hjärtans dag. Freja hade lagt egentillvekade hjärtkort på våra platser på köksbordet i morse. Freja, Tuva och jag hade köpt en fin ram på vilken det stod "puss och kram" i ett fastsatt hjärta, och satt in ett kort på tjejerna då de står i vårt plommonträd. Magnus ska ha den på jobbet. Magnus (och tjejerna) gav mig en fin plåtburk med god choklad, med målning på burken av glaskonstnären Ulrika Hydman-Vallién. Jag köpte en sådan till mamma som "gå-bortpresent" när vi var där på middag i nyårshelgen, och jag köpte den för att den var sååå läcker (= jag ville ha en själv!). ;-) Från mig och Magnus fick Freja och Tuva varsina porslinsmuggar med hjärtan på ("örat" var också i form av ett hjärta) med massa goda karameller i. Nu kan de ha dem som frukostmuggar. Jag vet att Alla Hjärtans dag är en sååå oerhört komersiell "högtid", men jag älskar att glädja andra, Alla Hjärtans dag eller inte! :-)

Farmor och farfar hade med en fin bukett tulpaner, och varsin söt sukulent-växt i form av ett hjärta, i en hjärtkruka, till tjejerna.

Härlig söndag, men jag lär väl knappt ta mig ur sängen i morgonbitti! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar