lördag, februari 20, 2010

Karlsson på taket


Bilderna: Karlsson skriver autografer. Man ser Freja och Tuva stå och hålla varandra i handen på sista bilden. Tuva skyms dock av annat barn. De fick båda två alla tre "autogreferna" på sina kort. :-)

Igår kväll var vi på sista teaterföreställningen vi fick i juklkapp av farmor- och farfar-tomtarna. Nu var det Karlsson på taket i Konserthuset.

Det var fullsatt salong. Både vuxna och barn fick skratta gott! :-) Karlsson och fröken Bocks dialog och klantigheter var underbart att se! Freja är en sån person som det tar ca 10 min för innan hon "slappnar av" och njuter av föreställningen. Tuva gapskrattade från start.

Det var inte en så lång teater, bara en akt och efteråt kunde man köpa "kort" med bilder från föreställningen. De tre skådespelarna (Lillebror, Karlssson och fröken Bock) kom ut i foajén och skrev "autografer".

Vi hade Freja (och Tuva) hemma igår, sista dagen innan sportlovet. Det var studiedag och alltså ingen skola, utan bara fritids. Freja blev förkyld på natten och jag kände att fyy är hon då hostig och drar in snor mm, så är hon kanske extra mottaglig för magsjukesmittan som går där nu. Dessutom fick hon vila så hon orkade med teatern. Synd att missa den när vi nu hade biljetter. Nu är tjejerna lediga hela nästa vecka också. Skönt! Hoppas magsjukesmittan har försvunnit från dagis och fritids då.

Tuva tog andra svininfluensavaccinationen igår och det gick bra. Hon grät till precis när Gunnel stack, men sen var det bra. Precis som Freja sista gången. Lite lustigt föresten, när Freja tog andra dosen skulle vi på Banankontakt konserten och nu när vi skulle på Kalsson på taket, var Tuva nyvaccinerad.

Idag lördag har Magnus skottat snö från garagetaket. Nu när all snö töar är den riktigt tung! Tuva var ute och lekte lite då. Med solglasögon på - för det hade pappa. Det var riktigt ljus ute, väldigt "vårlikt". Freja har lekt hos Sanna. För en stund sedan kom de hit och nu leker de med Tuva.

Jag har bakat Mockarutor på förmiddagen. De kan även heta Snoddas eller Kärleksmums men min mamma har alltid sagt Mockarutor. Tänkte att det är bra att ha något i frysen, vore ju kul med något besök de två veckorna jag är sjukskriven! ;-) På söndag kommer mamma och pappa och Mia och Bengt och firar mig, då ska jag också bjuda på Mockarutor. Jag minns att jag ofta hade sådana på mina barnkalas när jag var liten, eftersom jag älskade dem redan då! :-) Tyvärr gillar varken Freja eller Tuva dem. Ändå slickade Tuva slickpotten och kastrullen med glasyren, och den älskade hon.

Jag har städat hela övervåningen ganska grundligt. Det känns skönt att ha det gjort nu när jag ska opereras. Jag har även hängt upp gardinen mamma har sytt till köket. Den blev ok, men jag hade nog inte valt det tyget själv, men det är ett ombyte i alla fall! :-)

Nu bakar Magnus bullar och sedan ska han göra tårta till imorgon. Mmmmm.

Må väl!


1 kommentar:

  1. Vilken söt Karlsson på Taket:-) Ellen tittade på bilderna o skrattade.
    Verka vara en bra föreställning, vi såg ju Pippi ett år o den var oxå kanon bra:-) Ellen o jag gick då.

    Trevlig söndag. Kram

    SvaraRadera