söndag, februari 07, 2010

Uppfräschad blogg

Idag har vi haft en hemmasöndag. Freja och Magnus var på simskolan i morse. Det blev mycket bad för Freja den här helgen!

Jag fick sova kvar till kvart i nio - gött! Freja och Tuva vakande fem över sju. Då gick jag bara snabbt upp och satte på TV:n till dem. Magnus duschade och gjorde sedan fruksot till dem. Kl tio över åtta körde Magnus och Freja till simskolan. Då fortsatte Tuva att se på TV och jag fick som sagt lite mer sömn. Nästa söndag blir det omvänt, då går jag upp och gör frukost och kör Freja till simningen.

När Freja var på simningen ringde klasskompisen Wilma och ville leka. Freja ringde genast upp henne då hon kom hem. De bestämde sig för att börja leka hos Wilma och kanske gå vidare hit sedan.

Jag städade huset. Det känns aningens "tråkigt" och Svensson-aktigt, men faktum är att jag mår bra av dessa "rutiner". Det gör att jag när jag snabbt har gjort det jag så att säga "måste göra", kan ägna mig åt att Fånga dagen; få egentid, men även umgås med familjen. Jag tycker jag har blivit BÄTTRE på att Fånga dagen sedan jag började jobba på riktigt - men det är för att jag måste planera och planera för att få in allt jag ska göra.

Jag hann lägga in Skype i datorn i eftermiddags! :-) Tuva och jag pratade en bra stund med mormor och morfar. Vi får väl ta och få in ett samtal med brorsan en dag framöver också. Jag hann även fräscha upp min blogg i eftermiddags. Dots heter mallen, det passar väl prickiga Christina! :-)

I eftermiddags kom Freja och Wilma och ville leka här en stund. De lekte bla dagis. Freja och Wilma fick även lite fika i Freja rum. De tycker det är mysigt. De fick dricka i våra stora Kolmården glas med lock och sugrör. Jag gav dem sådana glas eftersom jag inte ville ha saft på golvet, men Freja lyckads spilla i alla fall! ;-)

I kväll när Tuva hade somnat, innan Frejas och min "kvällsbok" , ville Freja "skypa" med mormor och morfar. Hon visade upp andra boken i Prostens Barnbarn serien för mormor och morfar. Vi börjde läsa den ikväll.

Freja och jag skrattade gott tillsammans:

- Mormor... mormor jag kan inte sova, säger han där han står i dörröppningen.
Prostinnan, som sover lätt som en fågel, sätter sig upp i sängen.
- Kan du inte sova lille vän.
- Nej för det ät lejon och tigrar i min säng, säger Anton.
Då börjar det röra sig i sängen bredvid. Det knarrar och brakar.
- Vad sa du att det var för nånting? hörs det i detsamma. Det är prosten. Vad sa du att de var i sängen för nånting?
- Lejon, säger Anton, lejon och tigrar... och andra hemska djur, tillägger han för att spä på lite. - Jo, jag tackar jag, säger prosten, lejon och tigrar och andra hemska djur. Det var inte dåligt. Då är det väl trångt därinne? Eller vad säger du, Elsa? Det verkar ju vara rena rama Kolmården...
- Anton lille, säger prostinnan, kryp ner och lägg dig här hos mormor, så ska du se att du somnar. (...)

Imorgon är det utvecklingssamtal med Frejas fröken Lisbeth kl halv tre. Jag och Freja ska gå. Mamma skulle egentligen ha passat Tuva då, men Jenny (Emmis mamma) föreslog att Tuva kunde vara hos dem den korta stunden. Varför inte tänkte jag!? :-) Vi åker dit lite tidigare och fikar lite så att Tuva hinner bli lite varm i kläderna. Bra att kunna hjälpa varandra! :-) När Tuva och Emmie lekte här hos oss en söndag för någon vecka sedan promenerade jag fram och tillbaka med Emmisen. Skönt för Jenny att slippa dra ut lilla Elvira-bebisen i det blåsiga vädret som var då.
Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar