måndag, februari 08, 2010

Ledig men intensiv måndag

Freja och Ellen "passar" Elvira. Denna bild fick jag i mms från Jenny när jag provade skidor.


Tuva och Elvira.

Tjejerna leker frisör.
Oj vad jag har hunnit med mycket idag!

Dagen började med att Tuva och jag lämnade Freja i skolan. Sen åkte vi hem och förmiddagsfikade. Vi körde sedan till Rusta, Ö&B, Willys och Blomsterlandet så att vi hängde på låset kl tio. På Rusta inhandlades bla en ny vit och blå rund badrumsmatta med en blå stjärna på, och två par foppa-tofflor till mig. Jag bor i sådana under sommarhalvåret och dessa var så fina med "blom-hål" i stället för vanliga hål, och pärlor på. På Ö&B köpte jag åtta flaskor av min favorit hand/hudkräm, Vaseline intensive care, bäst att passa på då de har dem!

Blomsterlandet mötte vi farmor och farfar. Tuva berättade för dem att vattenrutschkanan på Äventyrsbadet var så snabb som en rymdraket! ;-) På Blomsterlandet köpte jag två "Vårglöd" att ha i köket. Sedan var vi snabbt inne på Willys och köpte med oss fika till Jenny och Emmie.

Vi fikade en gång där vi tolv-tiden, sedan hämtade jag Freja och Ellen i skolan och körde bort till dem igen, och, FIKADE. ;-) Klockan kvart över två lämnade vi Tuva där, och körde till skolan för att gå på utvecklingssamtalet.

Utvecklingssamtalet gick bara bra. Det är en go "egotripp" att sitta i 30 min och bara prata om sitt älskade barn! ;-) Det kändes gött att få credit för att mitt eviga läsande för barnen verkligen ger resultat. Lisbeth märkte att Freja hade en enorm "sammahangs-förståelse", hon kunde "läsa mellan raderna" när Lisbeh läste högt ur böcker för barnen, och skattade och hängde med i humorn mm.

Freja är möjligen lite FÖR noggrann i allt hon gör skolan, hon behöver jobba på lite snabbare med uppgifter mm. Hon behöver även läsa lite snabbare, hon läste så pass långsamt att hon ibland inte uppfattade vad hon läste, ex i instruktioner i matteboken eller annan arbetsbok. Och detta kan bara avhjälpas genom att öva öva, på att läsa, gärna samma bok flera gånger om, så att hon "lär sig" boken, och uppfattar alla nyanser i språket mm.

Farfar Bengt ringde i eftermiddags och bad mig komma in till Team Sportia för att prova ut skidor och pjäxor som jag ska få i födelsedagspresent. Freja och Ellen bönade och bad att Freja skulle få stanna kvar hos Ellen medan jag och Tuva körde till farmor och farfar. Tuva var med farmor och jag och Bengt körde till sportaffären.

Så nu är jag med längd-skidutrustning!!! :-) Fyller ju 35 om två veckor men jag fick dem redan nu, ska jag hinna åka något denna säsong är det ju nu till helgen och nästa helg jag hinner åka. Sen ska jag ju opereras. Det ska bli så kul att åka med Freja och Tuva! Jag minns att jag åkte med mina föräldrar när vi bodde i Täby. Det är sååå roligt! Jag gillar även slalom, men det är svårare här nere i söder. Men längd kan man ofta åka någon gång varje vinter. Och denna utrustningen kan jag ju ha lääänge, jag växer ju inte mer, inte på längden i alla fall! ;-)

Freja njöt i fulla drag av att få "snusa bebis" hemma hos Ellen. Ja, jag satt också lääänge med lilla Elvira i famnen, vilken snäll söt liten bebis-tjej! :-)

Må väl! :-)

1 kommentar:

  1. Tack för en trevlig em;-) Kul var det men intensivt som du säger. Barnen hade super kul men märker att Emmie O Tuva än leker "bredvid lek" ibland. Men funkar det oxå:-)

    Fina bilder;-)
    Kram JO

    SvaraRadera