tisdag, mars 02, 2010

Tvättat håret!

Ack så skönt! :-) Magnus hjälpte mig tvätta håret i vasken i köket när han kom hem från jobbet. Det är inte tvättat sedan torsdag morgon då när jag gjorde den där Descutan-duschen. Det var verkligen som svinto! Jag får inte duscha överdelen så att säga, på en vecka. Men jag duschar nertill varje dag som jag brukar, mår inget vidare annars. ;-) Men har inte orkat ta tag i håret förren nu. Jag har blivit kallad till kirurg mottagningen redan imorgon så jag kände att jag ville vara lite fräsch i håret.

Mår hyfast men känner aningens mer obahag på bröstet. Linnet de satte på under operationen känns "konstigt" nu. Det känns som att det har vätskat under och att linner har fastnat... Äter alvedon var sjätte timme (vilket jag är ordinerad), tänker INTE har mer ont än nödvändigt. ;-) Det känns skönt att få komma till kirurg mott redan imorgon.

Känner mig fortfarande periodvis yr och matt. Emellanåt rinner musten ur mig och jag får sätta mig och bara pusta. Hade högt blodtryck då jag åkte hem från sjukan, och har det säkert fortfarande, därav att jag är så yr, man blir yr av högt blodtryck. Tror att hela grejen, såret, upplevelsen, gör mig aningens "stressad", därav det höga blodtrycket. Bara detta läker till så mår jag nog bättre. För det yra ÄR jobbigt. :-( Minns att jag var det länge efter bröstcancer operationen också.

Idag vid lunch gick jag ut en stund i det vackra vädret. Oj vad ljust det var! Märks man varit inne i stort sätt sedan i förra veckan! Nette var hemma för vård av sjukt barn idag (förkylning) så jag gick dit på Sannas "te-party". ;-) Hon bjöd oss på grönt te i sin lilla leksaks te-servis.

Väl hemma igen la jag mig och vilade och sov i en timme, och laddade för att var goa mamman när tjejerna kom hem. Klockan tre hämtade farmor och farfar Tuva på dagis, och Freja hos Ellen. Jag laddade kaffebryggaren och Mia hade med varsitt vaniljhjärta.

Oj oj, nu har jag så mycket vackra blommor i köket! :-) Mamma kom med lila krokus i kruka igår. Idag kom farmor Mia med påskliljor i söt kruka, och när de hämtade Freja hos Ellen gav Jenny mig en vacker bukett tulpaner. :-) Jag fick ju dessutom doftrankan av Magnus farmor Gulli när jag fyllde år, och den har börjat dofta underbart på kvällarna nu!

Och barnen de bara leker och leker med varandra! Fattar ingenting! För tre veckor sedan bråkade de mest! Man får vara glad så länge det varar. Man känner sig som den tristaste personen på jorden när man klockan sju säger, att nu få de sluta leka, Freja ska göra läxan och Tuva sova för natten. Idag kom kläderna från H&M och de har lekt att de är på badstranden i sina nya badkläder. ;-)

Men visst, Tuva är ju lilla lillasyster, som får vara med "när det passar" Freja. Jag menar, för Freja duger ju Tuva litegrann "i brist på annat". Ringer en kompis är ju inte Tuva värd ett ruttet lingon. "Ja men vi skulle ju leka Freja..." , svaret blir "nej, jag ska till en kompis nu, vi får leka sen". ;-) Men så är det ju att vara lillasyster, och har nog varit i alla tider.

Nu märks det att barnen faktiskt längtar efter sommaren (eller våren kanske). Freja sa drömmande till mig i går:

- Mamma minns du altanen, när vi låg där på handdukar och filtar och solade?

Den blir ju alldeles underbart härligt uppvärmd av solen, det är sååå gött att bara ligga där och bli alldeles varm i hela kroppen, tex efter ett ganska kallt bad. ;-) Det var lite häftigt att hon nämnde just det, och inte tex poolen.

Avslutar med dagens kommentar från Tuva vid middagen:

(Tuva) - Vet du mamma, en på XXX (en annan avd på dagis) heter Kent Agent (ett barnprogram).
(Mamman) - Va? Neeej...
- Jo han heter Kent. Vi kallar honom för Kent Agent.
- Nej men det ska ni väl inte göra?
- Å, han tycker om det! Han vill nog bli agent när han blir stor!

Må väl!

1 kommentar:

  1. Kul du gillade tulpanerna, själv älskar jag dem:-) Ha oftast en bukett hemma. Underbara!!

    Skönt du inte har såå super ont, utan kan leva med det i hemmet liksom.

    Ha en skön dag så hörs vi ang disco.
    Kram J

    SvaraRadera