lördag, mars 27, 2010

En dag i stan

Men vädret var ju inte direkt som igår eller i förrgår. Torsdag och fredag har nämligen varit underbara, i fredags var det 17 grader på eftermiddagen!!! :-) På jobbet åt vi mellanmål ute både torsdag och fredag. Då kan man säga att man har ett "gött" jobb! :-)

Idag var vi "portförbjudna" hemma då Magnus skulle måla i hallen. Han målar ett varv vitt under tapen vi skall sätta upp, man bör ha vitt under OM tapeten skulle dras isär något.

Tuva och jag har varit i stan, och Freja har lekt med klasskompisen (och grannen) Tilde. Freja och Tilde har lekt både hos Tilde och hos oss. De har dock "skött sig själva" så Magnus har kunnat måla. Det var mest Tuva vi behövde ha undan, för hon drar tex utklädningskläder fram och tillbaka i hallen.

När vi körde till stan var det toppenväder, jag körde med solglasögon och fick såna vårkänslor! Väl i stan kunde vi parkera på innergården till mammas affär. Det är så skönt att man kan göra det, sparar många kronor i parkeringspengar! ;-) I affären fick vi oss lite förmiddagsfika/lunch.

Stackars Tuva, hon såg fram emot att få leka i de två lekparkerna i Hoglandspark. När vi var på väg dit öppnade himlen sig och och det regnade katter och hundar! ;-) Men vi gick till parken i alla fall, och blöta det blev vi! Vi hade en mysig stund, och jag tror inte Tuva for speciellt illa. :-)

Hon upptäckte tunneln som går under Stortorget och blev väldigt fascinerad. Den är ju inte i drift men vi "följde den" över torget och tittade där den mynnade ut på andra sidan. Vi får ta och åka till stan en annan dag och ta med fikakorg och gå till de lekparker som finns där mm. Jag hade tänkt göra det idag, men vädret ville annorlunda.

När vi var klara i lekparken gick vi till en godisaffär och köpte lördagsgodis. Tuva var så blöt, rakt igenom! ;-)

- Jag är skitblöt inuti.
- Så där ska man inte säga Tuva...
- Förlåt då.

Utanför Åhléns satt en kvinna och spelade dragspel. Tuva blev nyfiken och ville gå fram. Jag sa, att idag gör vi inte det. Då sa Tuva helt spontant "hon spelade sorgligt tycker jag". Det gjorde hon verkligen, det var en sorglig melodi i moll!

Efter stan körde vi vidare till farmor och farfar och fikade en gång till! Vi var hungriga igen då. Tuva åt som en häst där, först åt hon säkert tre köttbullar och en liten knäckemacka med ägg. Då tyckte vi hon hade ätit bra och hon fick en mockaruta. Sedan ville hon ha en glass och fick det. Därefter slank det nog ner tre köttbullar till! ;-)

Imorgon är det simskola för Freja. Då är det min tur att åka med henne, Magnus har kört senaste fyra gångerna. På måndag börjar påsklovet och på tisdag åker tjejerna med farmor och farfar till stugan. Magnus och jag kommer att ansluta på långfredagen.

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar