onsdag, mars 03, 2010

Mörbultad

Idag har jag sett ut som Christina igen. Tröja och jeans, gelé i håret etc. ;-)

Pappa skjutsade mig till kirurg mott efter lunch. Där träffade jag en sjuksköterska som la om såren på mig. Hon hade ett väldigt försiktigt sätt, det var jag som drev hela besöket framåt. Hon ville DRA "linnet" över huvudet, men jag sa "snälla är det inte lättare att klippa upp det?". "Jo kanske det" svarade hon. Så gjorde i alla fall den snälla vänliga "bröst-sköterskan" jag gick till efter stora bröstcancer operationen. Hon jobbade speciellt med bröstcanceroperarade kvinnor.

Det hade fastnat lite i såret precis nere under bröstet. Men det var tydligen det vanligaste ställe där det brukar fastna och bildas lite sårvätska. Hon tog bort den tejp jag hade, och satte dit ny. Ju längre jag kan ha tejpen, desto snygare ärr blir det sa hon. Hon satte en kompress med lite salva, på stället som vätskade. Hon bad mig vänta med dusch i alla fall till på fredag.

Sedan återstod att ta på den nya sport bh:n. Det gick fin-fint. Men det ser ju sååå snett ut, det är ju ett faktum... Även här blev jag igen drivande. Jag frågade om hon kanske hade någon mjuk "protes" som jag kunde ha nu i början. Det hade jag sist, bara fylld med vadd. Det blir ett mer jämt intryck, och man känner sig liiite hel igen. ;-) Hade jag inte frågat hade jag gått därifrån utan. Men jag ska väl inte klandra henne för mycket, hon träffar ju mest kvinnor med TVÅ bröst, som förminskar dem. Men visst, många av mina medsytrar i bröstcancerföreningen har också startat sin bröstrekonstruktionsprocess med en förminskning av sitt befintliga bröst, så några av oss lär hon ha träffat. ;-)

Barnen blev glada när jag kom hem. De hade blivit hämtade av farmor och farfar. De tyckte jag såg ut som mamma igen. ;-)

Nu ikväll har jag, med Magnus försiktiga hjälp, tagit av bh:n och stått i badrumsspegeln och tittat. Magnus har tagit kort, det är intressant att följa processen ju. :-) Vi tog även kort innan operationen. Det ÄR skillnad vill jag lova! Martin Raichman (plastikkirurgen) tog bort 450 gram bröst från mig!!! Men visst är jag är mörbultad! Bröstet är gult och det är blått i själva såren. Men det såg liksom ändå "fint" ut. :-)

Dagens sköna kommentar av Freja kom då farmor och farfar pratade om att åka och se om sin stuga. Det smälter ju så mycket nu, så de vill se så att det inte är översvämning i källaren etc. Då säger Freja så här:

- Gud hade ju LOVAT att det aldrig mer skulle bli översvämningar.

I läroplanen tror jag det står att man har ganska mycket biblisk historia i ettan till trean och sen kommer väl mer vanlig historia antar jag. De börjar väl från noll typ! ;-) Freja har berättat att de har en guldbibel i skolan. Jag är glad att det läggs stor vikt vid religion- och historiaundervisning, det är oerhört viktigt i dagens samhälle!

Må väl!

1 kommentar:

  1. Tack för trevlig pratstund vännen:-) Nästan 2 tim blev det:-O Fick ta igen det vi missade i dag på fikan:-(
    Hoppas vi kan ses en dag nästa vecka o se nu till att inte börja jobba för tidigt, var rädd om såret o dig själv.

    Kramar J

    SvaraRadera