fredag, mars 05, 2010

Största ansträngningen hittills

Här vilar jag på det stökiga lagret till mammas och pappas affär.

Så här ser det ut i det lilla motagningsrum/provrum Ortoped Tekniska på sjukhuset har, för utprovning av bröstproteser och speciella bh:ar för bröstcanceroperarade. De säljer bh:ar av märket Amoena. Men de är svindyra, och Annika är så go, hon "propsar" för att man ska kolla vanliga märken på stan först. Och så syr de i sk fickor i dem, för protesen. Hon är liksom inte "köpt" av Amonea. :-)

Största ansträngningen hittills
Idag hämtade pappa mig kvart i nio och skjutasade mig till sjukhuset. Jag hade tid på Ortoped Tekniska avdelningen för utprovning av ny protes. Idag har nog varit den dag jag har gjort mest sedan operationen.

De som jobbar på Ortoped Tekniska är sååå himla gulliga och trevliga. Speciellt en kvinna i 60-årsåldern som heter Annika. Hon kan skoja mm, men gör ändå ett toppenjobb. Hon skojade och sa att hon är totalt insnöad på bh:ar. Ser hon en bh tänker hon direkt om det skulle funka med ficka i för proteser etc.

Vi provade och provade proteser och kom, hör och häpna, fram till att den jag har hemma nog passar ÄNNU! Den har verkligen inte suttit bra nu innan operationen, jag har varit sååå sne... :-( Folk kanske inte har tänkt på det, men det har JAG. Vet att jag tittade mig i en spegel på äventyrsbadet och såg hur otroligt snett protesen satt i den sport bh jag badade i och jag tänkte att det var VERKLIGEN befogat med en operation.

Jag har väldigt svårt att hitta bh-typ. Jag vet att jag har berättat och förklarat om detta mitt stora problem för mina närmaste kompisar. Jag är liksom totalt "urgröpt" på den sidan de tog bort bröstet... De har skrapat in till bröstbenet. Så en protes kan sitta väldigt lustigt i vissa bh:ar. Det blir liksom så tomt ovanför bröstet. Jag har hittat "min" bh i Rönnisch sport bh. Den sitter liksom ganska högt upp mot halsen, så att protesen liksom ligger "inne i" bh:n. På vissa andra bh:ar blir det ett jätteglapp mellan protes och min hud/mitt bröstben så att säga. Jag har använt Rönnisch i säkert två år. Så de Svegmarks jag köpte på Lindex är ju bara helt fel. Men jag ordinerades ju att köpa dem... Skulle köpt Rönnisch på en gång. ;-) Ja ja, kanske i-landsproblem, men det är MIN vardag.

Så nu fick jag ta bussen in till stan och gå in på Inter Sport och se om de hade Rönnisch sport bh. De hade tyvärr inte min storlek hemma men de skulle beställa, och så kan Magnus hämta i stan vid tillfälle. De Rönnisch jag redan har kan jag inte ha då de är för uttöjda, nu efter operationen ska bh:arna sitta riktigt tajt för bästa läkningsresultat.

Så man kan säga att jag idag har fått "ingenting" gjort... Men jag hoppas allt löser sig under veckan som kommer. Vill ju känna mig hel.

Fått gjort och fått gjort... Jag köpte en klänning och bolero/kofta till Frejan på H&H, och till Tuva blev det en Pippi-klänning och en annan sommarklänning inne på Åhléns. Det är så roligt att köpa kläder till barnen då det ju alltid passar och sitter så bra på dem. ;-) (Till skillnad från mig.) Freja har några kalas att gå på nu i vår gissar jag, då är det kul med någon ny klänning. Det jag beställde på postorder var mer renodlade sommarkläder. På H&M köpte jag också hårspännen, det försvinner alltid sådana!

Men OJ, det tog på krafteran att åka till stan! :-( Tur jag har mammas affär att "mellanlanda" i. Jag blev hemskt yr och fick huvudvärk på stan. Usch, jag låter väl som värsta gnällkärringen, men operationen TOG banne mig hårt på mig... Det spänner väldigt i bröstet nu, jag känner att jag inte borde burit väskan på höger axel (men ska ju inte bära tungt med den andra heller, så det är ju inte helt lätt). Det känns också att jag tagit på och av bh:n flera ggr och för att prova mm.

I affären insisterade pappa på att jag skulle vila i den vil-stol (en Baden Baden solstol) som de har stående i där. Jag åkte sedan hem med Magnus. Han kunde sluta lite tidigare idag när det är fredag. Han ville hämta Tuvan innan mellanmålet, som hon ju så hett önskar. Men det har faktiskt gått bra på dagis nu sista dagarna. Igår hämtade Magnus halv fem, och hem kom en glad Tuva. Men det är ju så ljust nu på eftermiddagarna, så hon verkar inte känna det som att det är så himla sent, som hon verkade tycka det var förut. Det har ju hänt mycket med ljuset sedan innan sportlovet, och det är sista gången hon hade lång dag.

Må väl! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar