måndag, maj 31, 2010

Hejsan kryckorna,

så skulle vi träffas igen! ;-)

Idag har jag stukat foten ganska rejält... :-(

Jag vet med mig att jag har aningens svaga vrister, när vi är ute och går på tex en skogsväg kan jag ganska ofta vricka till foten, men oftast är det bara "aj aj aj" några gånger och så kan jag gå vidare. Dock inte idag...

Idag körde jag och Tuva till mamma i Ronneby. De har nämligen haft besök av några bekanta till dem/oss, Torbjörn och Agneta. Torbjörn och Agneta är föräldar till min gamla barndomsvän Karolina, sedan Täby-tiden. Vår föräldarar umgicks flitigt då. De var nu och hälsade på efter många år och jag ville gärna träffa dem och de skulle åka hem idag, så jag och Tuva körde dit när Freja var i skolan. Vi hade sååå trevligt med kaffe och kakor. :-)

När vi skulle köra hem ville Tuva visa mig något ute och mamma och pappa har en hög trappa som leder upp till ytterdörren. Jag gick så lugnt ner, men tog miste på sista trappsteget och stukade till foten... Det var "aj aj aj" men det gick inte över som det ju oftast annars gör. Oj vad ONT det gjorde!!!

Resten av händelserna får man väl ta och dra på munnen åt. Jag stönade till mamma "hämta något kallt!". Mamma hämtar en balja med vatten. Herre jisses, jag kunde ju inte ens få foten rakt så jag hade fått ner den i en balja med vatten. Då kommer hon med en trasa med vatten som vi liksom får "packa in foten" i. Då sa jag "mamma hämta något från frysen". Då kommer mamman med en helt stel kylklamp 30 * 10 cm. Ååå, lätt att kyla med! ;-) Jag bad om någon fryst grönsak på påse, men det kom hon aldrig med. Där någonstans gav jag upp, jag kände att "ja foten är stukad, that´s it".

Jag har ju som sagt varit med om detta tidigare. Sommaren -06 lyckades jag stuka mig i uterummet. Vi har en rejäl nivåskillnad där och vi hade haft plattor liggandes där nere så att säga. Magnus hade tagit bort dem för ett vi hade massa myror under dem. Nivån var alltså inte vad jag hade i minnet... Aj aj, då blev foten riktigt riktigt blå-lila. Men jag var ändå kall, jag var helt klar och bad brorsan som var på besök att hämta en påse med frysta gröna ärtor som vi la på foten. Det är ju bra att ha något som liksom går att FORMA runt foten. En kylklamp som mamma kom med nu idag var ju lite svårformad! ;-)

Den här gången är det inte riktigt lika illa, men nära på. Jag har mest ont när jag försöker gå, och liksom rör foten. Jag lyckades faktiskt köra bilen hem, det gick hyfsat att trycka på gasen. ;-)

Jag hade lovat att ta med även Ellen hem från skolan idag. Jenny, Emmie och lilla Elvira skulle sedan komma bort och fika här vid halv två tiden. Jag fick ringa Jenny och fråga om inte hon kunde hämta tjejerna så skulle jag samla mig och se om jag kunde köra bilen hem.

Vi hade en trevlig fika och barnen lekte. Tuva är inne i en lite trotsig tråkig period tyvärr... Men men, vi hoppas det är övergående. ;-)

Nette kom bort vid halv åtta tiden. Hon spelar ju fotboll och har sett många stukningar... När jag tog bort bindan såg vi ju som sagt att det var blått och lite lila... Hon trodde också på stukning, inte fraktur eller så. Hon sa att oftast har man ondare dagen efter. Hon erbjöd sig att lämna Freja på fritids vid sju när hon ändå lämnar Sanna. Freja gick med på det direkt. :-)

Jag blir hemma från jobbet imorgon. Jag ringde jobbet i eftermiddags och de tyckte jag skulle stanna hemma och vila i alla fall imorgon. Jag frågade hur man ska göra i detta läge, jag sa att "sjuk" är jag ju inte. Jag frågade om jag skulle komma och jobba och liksom göra det jag kan. Jag trodde i eftermiddags att jag garanterat skulle kunna jobba på onsdag, men vi får se det... :-(

Det var i alla fall så himla trevligt att träffa Torbjörn och Agenta! :-) De var sig så lika, lika trevliga som vanligt. Jag fick en superfin present av dem!! Blev heeelt paff! Jag fick en fin stor rund bricka från Svenskt Tenn, http://www.svenskttenn.se/. Josef Frank designade under sin levnad många tyger för Svenskt Tenn (för säkert 50 år sedan, dvs tidlösa tyger!). Brickan är alltså "tillverkad" av ett Josef Frank tyg. Motivet på tyget/brickan är så vackert, det är runda slätslipade stenar i naturfärger, exempelvis sådana som de vi plockade på Österlen vid Haväng i påskas. Svenskt Tenn är liksom inte bara tenn, om man säger så. ;-) De gör bla mycket vackra möbler. Många känner också till elefant-tyget från Svenskt Tenn. Det är ofta med i inredningsprogram, tex Bygglov.

Agneta var så ledsen att detta skulle hända nu när jag åkte till Ronneby för att träffa dem, och att jag skulle tänka på det varje gång jag använder brickan. Men jag känner inte så, tvärt om, detta är ju ingen stor sak, inte om 100 år, som man ju säger i sagan! Jag kommer tvärt om, att minnas detta och kanske t o m dra på munnen åt "eleändet" varje gång jag använder brickan! Det gäller att de det postitiva i allt!;-)

Nu väntar sängen, med foten i högläge! ;-) Typiskt att det skulle hända då Magnus är på jobbresa... Dessutom är Tuva väldigt hostig nattetid, och det blåser full höststorm ute... :-( ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar