måndag, maj 17, 2010

Mormor-besök

Idag var det studiedag i skolan så jag har haft både Freja och Tuva hemma.

Jag planerade en tur till kafét i byn. Men plötsligt kom jag på att mamma skulle ju komma ut idag och hänga upp den hissgardin hon sytt till Freja i födelsedagspresent. Hon har köpt ett jättefint linnetyg på Mairo.

Vi hängde sedan upp Frejas gamla hissgardin i Tuvas rum. Den med "staden" på, från Sandbergtyger. Det blev så fint! Mamma tvättade även fönstren i barnens rum, både på insidan och utsidan. :-)

Mamma hann mycket idag, hon skrubbade även ytterdörren. Den är egentligen himla fin, i teak, men nu var den riktigt smutslig. Den passar liksom husets stil. Vi vill inte gärna byta dörr, för en ny teakdörr är väldigt dyr. Hade vi bytt hade det blivit en billigare vit dörr och det vill vi inte ha. Vi vill försöka bibehålla 60-70 talsstilen på huset.

Jag och Tuva cyklade med Freja till klasskompisen Saga vid halv två. Precis när vi kom hem ringde Jenny från bilen och frågade om hon, Emmie och Elvira kunde komma på en snabb fika, så fick tjejerna leka. Men mamma var ju här och vi jobbade ju på med fönster mm, idag. Det fick helt enkelt bli en annan dag. Men två minuter senare ringde hon upp igen och frågade om hon kunde ta Tuva med hem en liten stund så kunde Emmie och Tuva leka där. Det var ju en bra idé och Tuva blev ju så klart superglad!! :-) Men vi tar fika en annan måndag Jenny! :-)

Sedan var jag och mamma själva hemma. Inte ofta det sker. Vi gjorde tillsammans en lasagne, jag gjorde köttfärssåsen och mamma gjorde ostsåsen. Teamwork! Jag cyklade och hämtade Tuva halv fem, och Freja därefter. När vi kom hem hade mamma lasagnen klar. Den blev sååå god!

Vi sov lääänge idag, för länge för att ha i säng tjejerna i tid... Tuva sover nu, kvart över tio, men Freja kom nyss upp igen... Hon låg och försökte sova i en halvtimme. Jag ville ej ha bråk, så hon sitter och spelar Nintendo DS nu. Hon sa nyss, helt apropå "mamma jag älskar dig". Känns gott att höra då man varit fullkomligt gaaaalen på barnen ikväll då de bråk-skojar med varandra så att man vet att det slutar med gråt från någon av dem... ;-)

Nu väntar en kopp te och macka, Freja är hungrig sa hon. Sedan sängen. Jag ska upp kl fem imorgonbitti...

Må väl! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar