söndag, maj 16, 2010

Två kalas avklarade


Freja var feberfri på fredagen. Vi lovade henne då att på lördagen skulle hon äntligen få leka med någon kompis. Tänk att vara långledig från skolan och bli sjuk - inget kul! :-( Hon började dock hosta som 17 under natten... Men på lördagmorgonen vaaar hon feberfri, så hon fick ringa kompis. Hon fick inte tag på någon, många var nog på byn då det var något jippo där. Tillslut kom hon på att gamla kompisen som hon känt sen bebistiden kunde hon ju ringa. De är "lyxkompisar" brukar vi säga, de leker så sällan att när de väl leker har de alltid super-duperkul! Den tjejen ville gärna komma och leka.

DÄR ungefär, fick jag en mamma-intuition-känsla... Jag tänkte att vi tempar Freja för säkerhets skull. Vi har en örontermometer. Den har liksom ett "minne". Freja tycker den är ganska kul och går och tempar sig själv ibland. När jag satte på den stod det 38.2... Hmmmm, konstigt hann jag tänka. Tempade Freja och hon hade ju 38.4... Jag sa att här blir det ingen lek. :-( Freja har alltså varit och tempat sig själv, men inget sagt om att hon hade feber. För hon VET mycket väl att är det över 38 är det feber. ;-)

Freja blev ju så klart väldigt ledsen! Tuva hade kompsien Alva här så jag ringde och sa till Alvas föräldrar att Freja hade feber, men feber var de inte så rädd för, värre då med magsjuka. Kan jag ju hålla med om! ;-) Freja var inte pigg, det märkte hon nog själv, för hon la sig i källaren och såg på film, och plötsligt sov hon. Hon var betydligt piggare då hon vaknade. Magnus och hon spelade Buzz PlayStation (Jungle Party) hela kvällen.

I morse vaknade hon feberfri, men vi ville inte ropa hej ännu, då febern ju kom efter lunch på lördagen. Men den höll sig borta, tack och lov! :-) Freja var bjuden på klasskompisen Hannas kalas kl fem. Det ville hon sååå gärna gå på! Hon missade ju Nellies kalas i torsdags.

Tuva var på kompisen Alvas (och lillasyster Idas kalas) kalas mellan 12 och 15. Jag var med hela tiden, Tuva är en mammig/pappig tjej i såna lägen. Jag fick INTE gå hem. Det var fler föräldrar där, så jag var inte ensam. Jag hjälpte till där jag kunde, då Alvas och Idas mamma är rejält höggravid. Magnus jobbade med huset, och Freja var "själv" hemma de tre timmarna, och tog det lugnt och laddade för Hannas kalas.

Alvas kalas var mycket lyckat. Det var mat, glassbuffé och stoj och stim. Tomten kom med godispåsarna! Det var roligt och tokigt tyckte barnen!

Freja kom nöjd hem från Hannas kalas. Hanna hade fem kattungar! :-)

Snart fyller ju Freja år! :-) Vi firar henne med farmor, farfar, mormor, morfar och Mysan på lördag. Helgen efter, på lördagen, har hon sedan sitt kompiskalas, ett sk "disco-kalas", mellan 17.30 och 20.00. ;-) Jag har gjort en spellista på You Tube, "Frejas disco", med schagerlåtar från de senaste åren. Hon har även önskemål om lite aktiteter och lekar. ;-)

Må väl! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar