torsdag, maj 13, 2010

Ledig, ja då blir Freja sjuk

Det har gått så mycket feber-sjukor i skolan hela vår-vintern. Freja har ju klarar sig bra! Men igår kväll fick Frejan feber... Hon satt och tittade på Alvin & gänget 2, som nu äntligen kommit ut på dvd, tillsammans med Magnus och Tuva. Hon satt himla lugnt i soffhörnet hela filmen, det kom vi och tänka på när filmen var slut. Då bröt Freja ihop och sa "jag har feber!". Mycket riktigt, visst hade hon det. Hon kände det själv, lill-stortjejen.

Oj vad hon grät och var ledsen. Hon brukar bli väldigt låg när hon har feber. Hon får även alltid ont i magen. Det har vi fått förklarat för oss, är lymfkörtlar som svullnar i magen vid virus och feber. Vanligt hos barn. Hon grät och grät för att hon tycker hon är så dålig på matte och inte klarar någonting. Hon sa att fröken Lisbeth hade fått sitta jättelänge hos henne och hjälpa henne på onsdagen. :-( Det kom hon liksom på då på kvällen när hon kände sig sjuk och eländig! ;-)

Så idag, Kristihimmelfärds-torsdag har varit en riktig hemmadag. Nellie i klassen har kalas i kväll och det missar ju Freja. Freja är så ledsen för det!

Barnen har gått (och går) varandra på nerverna nuförtiden. De retar sig på varandra och svarar varandra sååå otrevligt och snäsigt. För en månad sedan lekte de ju så fint! Men det går väl i vågor det där, gissar jag.

I dag har jag småpulat med lite av varje. Jag har funnits där för sjuk Freja, lagat två par leggings och ett par av Tuvas jeans (lappat dem med fin lapp) och lyssnat på musik från YouTube. Magnus har grejat med småpyssel i hallen.

Solen började skina vid halv fyra tiden och då gick jag faktiskt ut en stund och påtade i en rabatt. I tisdags tog jag resterna av den Mia påbörjade för en månad sedan. Idag var det dags för den stora som är precis snett bakom där vi brukar ha poolen. Den rabatten har vi fått för våra synder! Den är mig bannemig övermäktig! Rosenbuskar och annat "sly" i en enda röra! Armarna är sönderrivna. Kom på (lite för sent!) att det kanske inte var något lysnande drag att ha kortärmad tröja, då jag har haft rosfeber i vänsterarmen en gång för 1,5 år sedan. Om ens lymkörtlar av någon anledning inte jobbar som de ska, kan man lätt få rosfeber. Min anledning är ju att det fattas hälften av lymfkörtlarna i vänster armhåla. Bara att hoppas att jag inte fått in någon "skit" genom alla rosentaggar mm. Jag har nu fått rabatten i "anständigt skick" skulle man kunna säga, inte mer! ;-)

Magnus sitter och uppdaterar sitt CV, det var eventuellt något jobb att söka inom Ericsson. Jag ska nog också kolla över mitt. Alltid bra att uppdatera ibland. ;-)

Imorgon måste jag gå upp kl åtta. Jag ska göra en datortomografi av buk och bröstkorg imorgon kl tio. Jag har fått hemsänt en liten bägare med någon lakrids/anis luktande sörja, som jag ska blanda i en liter vatten och "läppja" i mig under två timmar. Jag ska spara ett glas och ta med mig till sjukhuset och dricka där. Detta förfarande är nytt. Sist jag gjorde denna röntgen (då när jag hade fått cancerbeskedet) fick jag sitta där och dricka i två timmar innan. Skönt att kunna göra det hemma den här gången.

Nu sover båda tjejerna, febrig Freja i soffan, Tuva i vår säng. Jag läste sagan om Tummelisa för båda två idag. Freja älskade den sagan i precis samma ålder som Tuva är nu! Och Tuva började älska den i tisdags kväll då vi läste den för första gången (och andra, tredje och fjärde gången!). :-) Jag gillar inte läskiga otäcka sagor, men Tummelisa är en snäll söt saga. Tuva utbrast (i imperfekt) ikväll när vi småpratade när vi sa godnatt:

- Jag ville bli Tummelisa! För hon var så fin! Och hon kunde flyga. På redigt!

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar