fredag, maj 14, 2010

Datortomografin gick bra


Ja, jag vet ju inget av vad de såg eller så. Men nu ska jag försöka och inte tänka mer på det hela. "Knölarna" eller vad det är, finns kvar på magen. Jag är liksom lite rödflammig över det området. De är ömma ibland. Fan vet vad det är... Jag höll på att kräkas i morse när jag drack "lakridsdrycken". Den är för otäck i smaken! ;-)

Inne på datortomografiavd (röntgen avd) får man lägga sig på en brits och man åker in i en enkel maskin (ingen "tunnel" eller trumma eller så). En sköterska säger när man ska andas in, och hålla andan mm. Efter att de tagit dessa "vanliga" kort, sprutar de in kontrastvätska i ett blodkärl i armen, och gör om samma procedur igen. Fasen vad otäckt att få in kontrastvätskan i blodet! Man blir helt varm i hela kroppen, ända ner i fötterna, man får en "kissa på sig känsla". Det är tydligen kroppens sätt att reagera på det främmande ämnet (i detta fallet kontrastvätskan). Jag minns inte att det kändes så otäckt sist jag gjorde datortomografin då för tre år sedan. När det hela är klart får man sitta kvar i 30 min, för att de ska se att man inte får någon reaktion.

Jag blir alltid lika förundrad över hur stor röntgen avdelningen på ett sjukhus ÄR! Oj oj vad många olika röntgen det finns! Jag minns att jag gjorde en lungröntgen, då den sommaren när jag var inlagd och var så dålig av cellgifterna. Jag fick ju feber då också, och jag tror de ville se om jag hade lunginflammation eller något... Minns inte detta riktigt klart, bara att jag blev skjutsad dit i min sjukhussäng... Nu när jag ser andra som blir det minns jag hur utsatt man är i det läget... Där sitter alla i "vardagskläder" och har tagit sig dit själv, själv blir man körd dit i säng från avdelning... Jag minns att de bad mig stå när röntgen gjordes, men om jag inte orkade kunde jag få ligga. Jag pallrade mig upp och stod, det blir ju bäst bilder då. ;-)

Idag har annars inte hänt överdrivet mycket. Magnus håller på att laga verandan, som har en del som börjat murkna lite. Men för att göra det får han ta ner ganska mycket av verandan... Han ska sätta dit endel nya fräscha brädor. Jag har lämnat rabatterna åt sina öden idag. ;-)

Magnus har tagit sig tid att sätta upp Frejas trapett/romerska ringar i kastanjeträdet. Det blev bra! :-) Tuva har lekt med grannflickorna Alicia och Meja. Middagen tillagades på grillen idag. När det inte är försommarväder ute få man ju låtsas att det är det och grilla och göra det man brukar göra denna tiden på året! ;-)

Ett säkert sommarkort är i alla fall att rapsen snart blommar på vår slätt (där jag kämpade i snöyra för inte så länge sedan)!!! Det är sååå vackert och svenskt, blå himmel och gul raps... :-)

2 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Skönt att höra att allt har gått bra. Jag håller med om att sjukhus är en egen värld. Jag tycker att det känns som man är i en bubbla när man blir inlagd på sjukhus och det känns som att tiden där inne står stilla.
    Ha en fortsatt trevlig helg!
    Många kramar från....Anette.

    SvaraRadera
  2. Oh vad skönt röntgen gick bra. Tänkt på dig!!

    Kul för Freja med ringar o dyl, var pigg igår lr sen feber i dag igen:-( Trist!!

    Ha en skön lör kväll. Kram Jenny

    SvaraRadera