fredag, maj 21, 2010

MYCKET händelserik dag!

Igår torsdag när Magnus hämtade Tuva på dagis ville hon inte stödja alls på sin ena fot. Hon hade precis "brottats" med en av tjejkompisarna på dagis. Det hade precis hänt när Magnus kom och Tuva började gråta när hon såg pappa. Men vi trodde ändå inte att det var så farligt... Hon ville åka vagn hela vägen hem, och väl hemma satta hon sig i sin barnfåtölj, och där satt hon. Skulle hon någonstans hoppade hon på ett ben!

Jag hämtade Freja hos kompisen Hanna när jag körde från jobbet. När vi kom hem var Magnus och Tuva redo med picknick-korgen inför picknicken/grillningen med Frejas klass. Vi tog med vagnen till Tuva då hon inte gick ett steg på foten. Tuva var dock hela tiden vid mycket gott mod och sjöng och var glad!

Väl där var det precis som att Tuva "nosade upp" Elsas mamma, som är sjuksköterska, och hon tittade lite på foten. Hon tyckte att vi skulle kolla upp foten dagen efter om hon inte stödde på den på morgonen. När vi gick sa hon att hon hade suttit och iaktagit Tuva lite grann, och inte en enda gång hade Tuva "misstagit sig" och tex stödt på foten, hon hoppade eller kröp HELA tiden.

Grillkvällen med klassen var mycket trevlig. Det är en fin mysig klass Freja har hamnat i, känns det som. Fröken Lisbeth och "extrafröken" (fritidsfröken som hjälper till i klassen) Annika var med. De blev "sommaravtackade" med presenter.

Idag fredag har jag varit jag ledig då Tuvas dagis var stängt idag. I morse försökte jag "avleda" Tuva, jag bar inte upp henne utan hon fick gå upp själv. Men hon kom krypande från sovrummet...

Vi skjutsade Freja till skolan och sedan kontaktade jag vårdcentralen. Vi fick träffa en läkare kl tio. Jag förstår mig inte på Tuva, hon var glad som en lärka hela tiden! Hon väntade i väntrummet och lekte med leksaker och pratade till höger och vänster, precis som hon brukar. När läkaren Börje ropade upp henne, busade han till det, för han såg att hon var på det humöret, och försökte han få henne att hoppa på onda foten. Men nix, det gick inte.

Han började prata om att det var hennes smärtminne som gjorde att hon inte gick på foten, hon mindes att det hade gjort ont och vågade därför inte gå på den. Men tillslut fattade han att hon inte hade stödt på foten sedan torsdag eftermiddag. Han trodde detta hade uppstått på morgonen! Då kom allt plötsligt i en helt annan dager, han sa till Tuva att då var det nog bäst att vi åkte till sjukhuset och "fotograferade" foten. Han sa att han inte trodde det var någon fara, men om han förut hade trott att det till 99 % var en stukning, trodde han nu att det till 25 % KUNDE vara en spricka.

Vi körde och hämtade Magnus på jobbet. Jag var tvugen att vara i byn igen kl ett, då Freja (och egentligen Tuva också) hade klipptid. Magnus stannade och fick besked om röntgen, och jag tog bussen och hämtade Freja.

Magnus fick besked om att det inte var någon spricka eller något brutet i foten. Vi TRODDE ju inte heller det, då hon ändå rörde foten ganska obehindrat, det var bara just det att stödja på den som hon inte gjorde.

De hann till byn så att hon kunde föja med och hämta Freja i skolan, och även bli klippt, såsom bestämt var! :-) Vi började med att klippa Freja. Freja ville bara ta topparna och hon blev sååå fin! Frisören var så go mot barnen, de gillade henne direkt! Hon blåste Frejas hår så att det blev jättelockigt. Tuva bestämde jag, skulle klippas kort i nacken (uppklippt liksom), och längre på sidorna. Tror frisyren heter page. Oj oj, vad fin hon blev! Busigt och glatt, den frisyren passade Tuva perfekt! Hon var glad som en lärka när hon satt där i stolen med skynket om sig, helt inpackad! ;-) Hon satt och busade med frisören. Hon satt och stack upp fingrar ur halsringningen på skynket, och så skulle frisören gissa vilket finger hon höll upp!

Jag ringde Nette och frågade om de ville med och fika på cafeét efteråt. Det ville de gärna, så de kom bort till frisören och väntade där.

Nu ikväll har vi varit borta på tivolit (på skolans fotbollsplan) som besöker vår lilla by över helgen. Barnen tycker det är så roligt! Freja och Sanna åkte en karusell massor av gånger. Den gillade Freja även förra året då tivolit besökte byn. Vi avslutade med sockervadd.

Och, tro´t eller ej, men Tuva började så smått stödja sig på foten under kvällen! :-) Hon haltar ännu, men hon inser nu att hon KAN stödja lite på foten. Så vi gissar att det är en stukning hon har fått.

Ja, det är inte ofta man har tråkigt i sitt lilla liv! ;-)

Har fått svar om datormografin, och den visade inget onormalt!!! Jaaa, då är ju knölarna på magen något annat. Jag gissar någon form av ärrvävnad eller dyl, för lymfgångar som läkaren sa, har jag svårt att tro att det är då jag inte har något sår under bröstet längre.

Vi har haft underbart väder idag, värmen har äntligen kommit! :-) I natt var det värsta åskovädret på länge. Det åskade från fyratiden till halv sju!

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar