söndag, maj 30, 2010

Härligt disco-kalas!

En mycket nöjd Freja somnade igår kväll efter roligt disco-kalas. Ja, disco var nog det de "gjorde" minst! Men roligt hade de ändå! :-)

Kalaset började ju halv sex på kvällen så vi hade dagen för att ladda för den stora händelsen. Magnus hann bla klippa gräset. Han behövde även sitta lite med "jobb-jobbet", jag kallar Ericsson-jobbet det här i bloggen, bara "jobb" är mer hus- och trädgårdsjobb. ;-) Han hade massor att förberda och läsa in inför Kairo-resan. Vi båda tycker ändå det är KUL att ordna med kalas mm för barnen. Visst, man kan köpa allt för pengar (ex sådana "anordnade" kalas på Lekland tex) men jag känner att det är ROLIGT att förbereda och göra detta för Freja. Jag hoppas det ger fina barndomsminnen. :-) Och så mycket billigare blir det bannemig inte att ordna kalasen själv, det inser jag när jag räknar samman allt. ;-) Jag tycker det är kul att kosta på rolig dekoration och lite roligare godispåsar mm.

Freja lekte med Sanna och Tilde hela dagen. Ganska skönt att ha henne "ur vägen " då jag förberedde kalaset. Jag tycker det är kul om även Freja får överraskningar på sitt kalas, och liksom inte vet allt som ska ske. Till Tuvas förtjusning ringde Lovis på dagis och ville leka. Så Tuva var en tuffing, hon lekte själv hos Lovis! :-) Hon har varit lite mammig och inte velat leka borta en tid nämligen. Skönt det har börjat släppa!

Jag gjorde "sörjor" eller "geggor" som tjejerna skulle få känna på på kalaset. Freja hade detta som önskemål. De hade fått göra det på Fritidshemmens dag i Wämöparken. Freja hade inget förslag på hur det hela skulle ske, så det fick jag tänka ut själv. Jag tänkte att vi hänger ett vitt lakan i dörren till uterummet och klipper ett hål i det och så får barnen sticka in handen. Det var bra att kunna stå ute, för då gjorde det inget om det blev lite slabbigt. Jag skrev på lakanet "Vågar du sticka in handen?" och så hade jag ritat en hand.

Jag kokade bla havgrgrynsgröt som de fick känna på och jag gjorde en slags "slime-massa" av vatten och potatismjöl som jag kokade ihop. På slutet hällde jag i en liiiten droppe blå karamellfärg, oj vad ÄCKLIGT det blev! ;-) Tog bara YTTERST lite färg då jag inte ville sabba barnens festkläder.

När tjejerna kom halv sex var det bannemig fullt ös från start! Discomusiken dånade i vardagsrummet och barnen dans-hoppade efter de ballonger jag hade hängt uppe i lampan. ;-) Freja satt i vardagsrummet och öppnade presenterna tillsammans med sina kompisar. Oj så mycket fina saker hon fick!!! Hon fick bla hårband, turkosfärgad tröja med fjärilar på, en nesässär med Hallo Kitty-saker i (bla läppbalsam, "parfym", hårspännen), vattenballonger, en stooor studsboll som glittar och som blinkar när man kastar den i marken, skrivsaker, "kast-märken" i form av en pärla att ha i pannan, bok med Lassa Majas detektivbyrå, sött armband med en berlock på, mm.

Vi hade pommes i ungen och det tog längre tid än vad vi trodde så vi gjorde "känna på gegga-leken" innan maten. Oj vilken succé! Tjejerna lekte leken med skräckblandad förtjusning! ;-)

Maten, pommes, chicky bits, grönsaker och ostkuber smakade gott. De alla ville blanda alla läsksorter vi hade köpt och sa att det blev såååå gott så! ;-) Tiden går så fort bara! Det skulle ju hinnas dansas och ätas popcorn och chips också. Barnen satt i uterummet och åt middagen. Tack för att det var fint väder! :-)

Efter maten plockade vi fram chips och popcorn i vardagsrummet och så tjoade de och dansade lite därinne. Sen kom Freja på att de skulle göra den där känna på geggan-leken igen. Alla var himla sugna på det, utom Ebba och Hanna, så de fick hjälpa till och hålla fram "gegga-hinkarna". Jag tror alla blev nöjda!

Som sagt, tiden går fort när man har roligt! Klockan var plötsligt kvart över sju, och kalaset skulle vara slut kl åtta, så vi lät barnen "tjoa" en liten stund till, sedan var det dags för min lilla "hemlis", Freja visste inte hur godispåsarna skulle delas ut i år. Vi har haft uppskattad skattjakt senaste åren, och fiskdamm när Freja fyllde fyra. Tuva hade fiskdamm på sitt fyraårskalas nu i okt också.

Nu på Frejas disco-kalas hade jag gjort en mycket enkel variant på en mexikansk "Pinjata". Den riktiga varianten är ju en stor papier mache-grej som man slår på och så ramlar godispåsar (eller bara löst godis) ut. Jag tog bara två Ica-papperskassar och dekorerade dem lite med fina papppersbitar mm, och la hälften av godispåsarna i en och hälften i den andra. Magnus den hjälten som följer mina infall, hjälpte mig att hänga upp dessa spektakel i vår gamla rostiga piskställning. :-)

Barnen fick stå i kö på bra avstånd från "pinjatasarna" (eller vad det nu heter i pluralis). Vi band om en snusnäsduk om ögonen på dem, och snurrade dem lite och så fick de slå med en pinne. Det var så himla go härlig stämning alltså, vi skrattade hjärtligt då nästan alla missade någon gång, yra som de var! :-)

Sedan hämtade alla föräldarna sina telningar, och Magnus och jag pustade en minut innan vi drog igång "operation städning på kort tid". När vi höll på och städa kom vi på att vi hade "glömt" glasspinnarna. Vi hade helt enkelt inte hunnit med det! Men jag tror alla var nöjda ändå! :-) Vädret var också toppen! Det hade blåst mycket under dagen men kl fem hade det plötsligt mojnat rejält! Solen sken, så tjejerna var ute en hel del, vilket nog de flesta grannar märkte! ;-) Tuva var med ibland och blev bortkörd ibland, hon var pajas ibland och "söt-pluttenuttig" ibland, precis som en lillasyster ska vara! ;-)

I dag är det morsdag. Magnus har inte hunnit fixa något med tjejerna och det är inte alls nödvändigt eller så. Men i morse måste Freja kommit på att det var morsdag i dag. Hon och Tuva stängde in sig på Frejas rum och satt och trängdes på Frejas tripp-trapp stol och gjorde teckningar till mig. Jag fick inte komma in. De var klara och kom ut ur rummet och såg lite tv medan jag gjorde frukosten klar. Vi satte oss till bords, och DÅ gick de och hämtade teckningarna och gav mig dem. Söt-ungarna alltså! :-)

I natt kl tre åkte ju Magnus taxi mot Kastrup och sedan vidare med flyg mot Kairo. Jag fick precis ett sms att han var lyckligt framme.

Nu ska jag laga middag. Wienersnitzel och potatiskrocketter. Mmmmm, det gillar vi alla tre! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar